Avokado med ansjovis.
Smakbomb som mättar.

Perfekt vid periodisk fasta eftersom mättnadskänslan sitter i ett bra tag.

Avokado med ansjovis är en smakbomb som trollar gott med smaklökarna. Kombinationen är överraskande god.

Det här blir perfekt nu när jag går in i fjärde etappen på min personliga hälsoresa att hitta den form jag vill ha både fysiskt och mentalt. I fredags nådde jag i mål med mina tre 31-days challenges.

Annons

Med 93 dagar fysisk aktivitet varje morgon var det skönt med ett par dagars träningsuppehåll. Lördag och söndag kändes sköna att vila ut även om det blev ett gäng kilometrar på promenad för att det här med vardagsmotion är otroligt effektfullt det också.

Den här fjärde etappen med periodisk fasta är ingen utmaning som de tre tidigare. I juli hade jag de första 31 dagarna med utmaningen leder, andra svängen full månad med sikte på muskler och tredje perioden med 31 dagar fokus på kondition.

Periodisk fasta

Nu blir det istället en finslipning av kosthållning och köra periodiserad fasta. Det innebär för mig att hålla kalorier borta 16 timmar i följd varje dygn och endast äta under de resterande 8 timmarna.

Jag tjuvstartade redan under förra veckan för att hitta ett bra tidsschema. En perfekt tid som känns helt okej är att äta sista målet före klockan 17 och första tidigast klockan 09 dagen efter.

Under de sexton timmarna då jag är vaken dricker jag bara vatten, te eller kaffe. När klockan blivit nio är det okej att äta igen.

Självklart blir det åt det nyttigare hållet när det är dags att äta. Gröt, ägg, frukt, grönsaker, bönor, fisk och kyckling och tyvärr kanske en del potatis, ris och pasta också. Fast med de tillbehören blir det bara vid lunchen som är min tyngsta måltid.

Efter lunchen blir det något lättare ett par gånger till innan jag kanske wokar på en tallrik grönsaker och lägger på tonfisk som sista mål.

Vardagsmotion i samband med fastan

Även om tyngsta träningen är avklarad gäller det att fortsätta med vardagsmotionen. Promenader sitter alltid fint, sen är jobben med fotopassen rätt givande de också.

Det känns faktiskt riktigt bra när jag nu börjar komma in i det här. Även om jag är lite småsugen på något när klockan blivit kväll. Morgonen känns också helt okej, fast där vi 8-snåret skulle det vara gott att få i sig något medan man sitter och jobbar vid datorn.

Men men, mina utmaningar har inte bara handlat om smidighet, muskelträning och viktnedgång. Lika mycket handlar det om att boosta självdisciplinen också.

Avokadon och ansjovisen satt i alla fin-fint där vid halv femtiden i eftermiddags och jag känner fortfarande en skön mättnadskänsla trots att klockan tickat iväg en bra bit efter 21

Dela artikeln.
Annons

Vad tycker du?

Skriv kommentar
Fyll i namn