Livet kan vara som ett race på en löparbana
Ta kontroll över hinder.

Powerwalk, utegym och training on my way. Tre personliga utmaningar med 93 fysiska dagar i följd.

Nio kilo lättare efter 93 fysiska dagar i följd. Utmaningarna började med powerwalk den fjärde juli. Syftet med snabb PW på drygt fyra km slinga var för att koppla på sport-inställningarna i knän och andra leder. Varven runt gjorde jag mestadels på morgonen men det blev även en del kvällsrundor.

Annons
Annons

Utegym

Efter 31 dagar tog jag direkt tag i nya utmaningen utegym. Här blev det fokus på muskler bland stockar och träställningar på Sätra IP utegym. De främsta muskelgrupper som tränades var mage, rygg, bröst, axlar och ben.

Utegym utmaning dag 17 situps
Den första värsta träningsvärken är borta iaf 🙂

Training on my way

För att få bättre fettförbränning var planen pulshöjning i tredje och sista 31-days challenge. Training on my way blev en kombination av de två första utmaningarna med siktet på puls och kondition.

Sträckan med powerwalk var ungefär lika lång sväng som i juli. Fast huvudmålet nu var en brant backe för att höja pulsen ordentligt genom att springa upp.

Training on my way – utveckling
Backe Mälarhöjdsbadet

Innan löpningen i backen har jag gjort stopp vid två utegym för att köra ett set med någon muskelträning. Första stopp blev alltid tolv situps i snedbänk. Vid andra gymmet växlade jag mellan 1x12 marklyft, rygglyft, bröstpress eller axelpress.

Backen var rent för jävlig i början, men med dagarna som flöt på blev det för egen del riktigt bra löptid på 55 sekunder från botten till toppen 🙂

9 kilo ned på viktkontot

Mina tidigare 91,5 kilo är över den trivselgräns jag har. Inledningsvis var powerwalk och utegym för att komma i bättre form för att klara pulsträningen bättre. Powerwalk för att sätt gnista på konditionen och utegym för att skrämma igång musklerna.

Sen var det bara ta de sista 31 dagarna i Training on my way och köra på så både puls och svett pumpade.

Utöver fysisk träning har resan även gett en riktigt bra boost för mental inställning. Kliva upp riktigt tidigt på morgnarna och gå ut oavsett väder kunde kännas rätt motigt ibland.

Över mållinjen

Nu blir det ett par dagar behövlig vila. Målet med 3 x 31-days challenge är i mål och jag är nöjd med resultatet.

Målgång 3 x 31-days challenge.
Målgång 3 x 31-days challenge 🙂

Periodisk fasta

Nu blir nästa steg fokus på kosten och gå ned till att underhålla träningen med vardagsmotion. Det är ingen 31-dagarsgrej utan det får ses som en finslipning för att vågskrället ska peka på den vikt jag vill ha.

Tidsschemat har jag smugit igång för att testa periodisk fasta med att ha 16 sammanhängande kalorifria timmar. Jag tror jag hittat en bra tid under dygnet att vara utan kalorier. Det jag tror passar mig bäst är att helt skippa kalorier från 17:00 till 09:00 dagen efter.

Sen får jag hålla koll på resterande 8 timmar så jag bränner mer kalorier i vardagsmotionen än vad jag sätter i mig.

Dela artikeln.
Annons

Vad tycker du?

Skriv kommentar
Fyll i namn