
Oxfilé på planka sålde så bra att personalen tidigt måste släcka ned bilden större delen av lunchtimmarna.
Den här storyn handlar om hur en tidigare restaurangs egna genuina matbilder gav ökad försäljning. Berättelsen är från tiden då digital skyltning i kommersiella lokaler började ta fart år 2010-2011
Restaurangen hade vid den här tiden monterat upp ett par "större" (TV) skärmar som hängde ovanför beställnings-disken. På skärmarna kunde gästerna läsa menyn innan de gjorde i ordning sin bricka med bestick, glas, salladsassiett, bröd och några servetter.
Bildspel ersatte textad punktlista

I dag serveras:
- Kokt torsk med äggsås
- Köttbullar med mos
- Ärtsoppa och pannkakor
- etc...
- etc..
- etc.
- Oxfilé på planka - Á la carte
- Avokadosallad med krämig skagenröra - Á la carte
Eftersom jag själv åt ofta på den här restaurangen fick jag extra möjligheter att sälja in idén om att testa köra fler bilder istället för att bara visa punktlista. Krögaren lyssnade och gav sig själv en chans.
Bilder fångades och skärmarna ersatte sedan större delen av punktlistan med bland annat bilder från Á la carte-menyns Oxfilé på planka och Avokadosallad.
Men även matbilder från återkommande Dagens rätt-lunch fotades. Dessa bilder lades in i bildspel när rätterna fanns att välja just för den aktuella dagen.
När gästerna kunde se bilder på exempelvis Oxfilé på planka än för att bara läsa om planksteken ökade försäljningen så pass mycket att krögaren var tvungen att släcka ned bilden under lunchtid. Köket hann inte med att göra i ordning alla beställningar med Á la carte-plankan.
Vid den här tiden kostade en dagens rätt cirka 79 kr. Oxfilé-plankan drog iväg på 179 kr vill jag minnas.
Det flaggar en hel del att gästernas smaklökar fick sig en ordentlig kyss så personerna blixtsnabbt valde den istället för att kanske hamna i valkonflikt med sig själv gällande menyns alla olika rätter.
Så även fast plankan med oxfilé kostade mer än dubbelt så mycket beställde allt fler gäster den. Vid bordsserveringen under kvällen var plankan åter redo för beställning och även då ökade försäljningen rejält.
Synergieffekt 1
Dessutom hjälpte bilderna personalen. Gästerna fick svar genom bilden om vad det är för typ av plankstek och vad de kunde förvänta sig få och hur just den här restaurangens plankstek serverades.
Synergi 2
I bland står man där och inte vet riktigt vad man är sugen på. När restaurangens genuina matbilder visas hjälper de gästerna att fatta snabbare beslut. Därför är exakta bilder från egna verksamheten guld värda.
Fundera hur du själv tänker när du ser en meny. Du läser "Plankstek" Eller då du ser en matbild hur rätten kommer serveras till dig. Valet blir mycket enklare än då det bara finns textmenyer, eller hur.
Synergi 3
I restaurangvärlden kanske personalomsättningen är hög och nya kockar anställs.
Har då restaurangen skapat ett gott rykte där gästerna återkommer och tipsar vidare om restaurangens bra och goda mat.
Då hjälper matbilderna de nya kockarna att nå samma vinnande resultat och behålla det goda ryktet.
Fotouppdrag och Bildbyrå
Ansvar du får en verksamhets bildkommunikation. Kolla in och anlita Internetfoto för storytell-bilder för verksamheten du är verksam i. Utöver Fotouppdrag med fina förmåner finns även Internetfoto Bildbyrå att spana in.