Google streetview
Allt fler Googlar och tittar på bilderna i sökträffarna.
Hundägare finns inom alla samhällsgrupper och branscher. Anonym snabbfråga

Är du hundägare?

Så här ser svaren ut just nu

Laddar ... Laddar ...

Egna och specifikt text-indexerade bilder ökar chanserna för att er verksamhets webbplats får högre listade sökträffar hos Google och andra sökmotorer.

Förutom rubriker, ingresser och bra skrivna brödtexter är specifikt text-indexerade bilder en av de starkaste algoritmerna för att artiklar och reportage hittas hos sökmotorer som Google, Yahoo, Bing med flera.

Bildindexering görs med text för att även bilder ska kunna upptäckas och stärka möjligheterna till att lista webbplatser till högre sökträffar.

Till Internetfoto YoutubeInternetfoto YouTube

Med specifik textinformation menas att bilderna har unik underliggande textinformation som fotografen indexerat bilderna med.

Unik indexering är något som oftast saknas i bilder från stora bildbanker med så kallade stockimages. Dessa är bilder som byråer runt om i världen erbjuder ur stora volymer bildmaterial som är tillgängliga för vilka verksamheter som helst att köpa eller ladda ned ”kostnadsfritt”

Även leverantörsbilder och andra arkivbilder kan vara luriga och sakna viktig indexering som gynnar er verksamhet på internet.

Unikt indexerad bild.
Unikt indexerad bild.

Då sökmotorer scannar nätet och hittar bilder läser de av den dolda textinformationen fotografen indexerat bilderna med. Bilder som förses med unik textinformation kan exempelvis innehålla företagsnamn, varumärken, egna varianter på nyckelord för produkten/tjänsten, vad bilden föreställer etc…

Där ligger själva tricket med unik bildindexering. Fast det kräver också en del manuell textning för varje enskild bild för att fixa det.

Generell bildindexering

Arkiv och bildbyråbilder brukar visserligen ha någon form av indexering de också. Men fotografer hos stora internationella bildbyråer förser sina ”stockbilder” med generell text på engelska eller kanske på andra språk fotografen talar och skriver.

Dessutom brukar ”Stockbilder ofta också tyvärr ge känslan av att bilden inte speglar exakt den verksamhet som bilderna används för.

Visst, arkiv och bildbyråer med genrebilder kan många gånger vara coola, snygga och tilltalande. Men de berättar inte storyn bakom och presenterar inte företaget lika bra som egna unika bilder som fotats på plats.

Mentala minnesbilder är också en typ av bilder.
Visa därför exakt vad er verksamhet erbjuder.

Oxfiléplanka
Oxfiléplanka Foto: Patric L / Internetfoto

Lek lite med tanken och visualisera att du är på gång att gå och äta en väldigt sen lunch som egentligen närmar sig middagstid. Du kommer in i restaurangen sista lunchminuterna och läser vad som erbjuds innan skylten Dagens lunch plockas bort.

Eftersom klockan tickat iväg och du kan tänka dig äta något helt annat än vad som erbjuds som lunch den här dagen och som visas på den strax inaktuella skylten.

Du sätter dig ned och inväntar servitör som håller på duka upp för kvällen. När han kommer fram till dig och hälsar dig välkommen ber du att få se Ála cartemenyn. När du fått den lämnas du ifred för en stund så du får titta och fundera på vad du vill beställa.

Minnesbilder

Du läser att de serverar Oxfiléplanka med salladsmix och tänker det var länge sedan. Dessutom ingår ett glas vin eller en stor öl.

Sopron, Ungerskt rödvin
Sopron, Ungerskt rödvin fotat från ett tidigare fotouppdrag. Foto: Patric L / Internetfoto

Dina minnesbilder greppar tag i dig och drar dig tillbaka till tidigare tillfällen då du kanske åt den klassiska planksteken med en stor stark. Du hinner även bli fundersam på vad som menas med salladsmix. Hur går det ens till på en plankstek.

Ditt minne drar dig tillbaka in i dina tidigare planksteksminnen och bjuder dig på en återblick där du beställde plankstek. Ett tillfälle som kanske gav dig en positiv matupplevelse där du var nöjd med rätten eller rent av blev missnöjd med biffen seg som en skosula och blaskig pulverbea. ”Plankstek med stor stark, jo jo, det var tider det”

Du tittar runt vad bordsgrannarna äter men ser ingen som ännu beställt det du är nyfiken på. Oxfiléplankan är trots allt dubbelt så dyr än vad gällande dagens lunchrätter kostar och som ännu serveras en stund till.

Visste du förresten att Plankstek härstammar ursprungligen från Ungern. Ett glas rött vin därifrån passar säkert därför lite extra bra.

Beställningen

Servitören kommer tillbaka till dig och frågar vad du önska beställa. Du har inte kunna bestämma dig ännu. Utan du frågar servitören: Hur är oxfiléplankan?

Du får till svar att den brukar vara väldigt uppskattad. Den serveras med två skivor oxfilé med sallad på klassisk planka med gratinerat hemlagat mos, tomathalva och en skål bearnaisesås bredvid.

Skål med bea, två skivor kött och sallad kanske du hinner tänka igen innan du slår till och beställer på vinst eller förlust.

Tänk vad en bild skulle kunnat visa dig om hur just den här restaurangens oxfiléplanka ser ut. En rätt som antingen fått ditt munvattnet att safta till ordentligt eller hjälpt dig avstå för att undvika ett nytt plankstekstrauma.

En snygg bild hade i all fall fixat biffen. Antingen genom en snyggt tryckt bild i menyn eller som digital exponering på en uppsatt skärm. En bild oavsett hade hjälpt dig göra ditt val i det här läget.

Exakt det här är vad unika egna bilder är till för. Ge gäster/kunder/besökare verktyg för att bättre kunna fatta snabba beslut och få vad de förväntar sig. Gärna också över förväntan men aldrig mindre.

Här hade det varit ett ypperligt läge för restaurangen att med egna bilder tidigt visa vad gästerna kan förvänta sig från köket innan de beställer.

Sen att ha bildspel som exponeras på skärmar som syns utåt har effekt att locka in ännu fler matgäster som ser och blir sugen på lyxplankan eller någon av de andra rätterna som presenteras i bildspelet.

Repeat och merförsäljning

Laxplanka
Laxplanka. Foto: Patric L / Internetfoto

Med aptitliga bilder ökar chanserna att gästerna hos restauranger med egna unika och fräscha bilder ges möjlighet till att gästerna både snabbt blir sugna på det som presenteras och vad de kan förvänta sig bli serverade.

Hade du som gäst dessutom haft med dig sällskap som inte äter kött kanske Laxplankan på salladsbädd varit ett alternativ. Skulle varken kött eller fisk funkat så hade avokadosalladen varit en möjlighet till en lyckad servering med nöjd gäst/er.

Bilder som visar att det finns olika läckra alternativ leder till att gästerna snabbt också känner att det kan bli riktigt bra och rent av återkomma för att prova fler rätter vid annat tillfälle. Repeat och merförsäljning är alltid välkommet, eller hur.

Avokadosallad
Avokadosallad. Foto Patric L / Internetfoto

Bilderna ovan med oxfilé, laxplanka och avokadosalladen är verkliga bildexempel som gav ökad försäljning på riktigt.

Oxifiléplankan med salladsmix, Laxplankan på salladsbädd samt avokadosalladen ovan är bilder som Internetfoto fotade åt ett krögarpar redan 2011 De var också hyfsat tidiga igång med digital skyltning i sin restaurang.

Paret berättade efter en tid de använt bilderna och att deras matgäster bestämde sig snabbare efter ha sett rätterna som visades på de skärmar som fanns.

Resultatet ledde till fler beställningar, färre frågor om rätterna och ökad försäljning. Försäljningen på oxfiléplankan ökade med 20 %

Bilden på oxfiléplankan var dessutom så effektfull att de var tvungna släcka ned bilden under lunchtimmarna. Även att priset var strax över det dubbla mot vad deras dagens lunch kostade blev efterfrågan för hög under de mest intensiva lunchtimmarna. En tid då köket var tvungna att hinna laga till dagens lunchrätter också.

Men när lunchtiden var över kom bilden upp igen och restaurangen hade gott om beställningar både på oxfiléplankan och de andra Ála carterätterna, trots att den stora lunchrusningen strax innan var över.

Hade bilden på oxfilén fått snurra på skärmen hela tiden hade procentökningen varit ännu högre.

Skärmbudskap hos fysiska verksamhet eller digitala sökträffar för webbhandel på Internet

Tre LG 55" skärmar för digitalt budskap
Tre LG 55" skärmar. Foto: Patric L / Internetfoto

Digital signage kan översättas med digital skyltning. Det innebär digital exponering med budskap som kan arrangeras i bildspel, schemaläggas och ordnas på distans.
Något som passar utmärkt att ha uppsatta i kommersiella lokaler och andra viktiga informationsmeddelanden på offentliga platser.

Digitala budskap för kommersiell butikshandel och informationsskärmar började komma igång och tog fart någonstans runt år 2010

Sedan dess har digitala utvecklingen rusat både inom allmän digital information och kommersiell webbhandel och gett fysiska verksamheter hård konkurrens de senaste åren.
Handel med varor och tjänster har exempelvis sedan många år flyttat ut allt mer på internet.

Detta har suddat ut både öppettider och geografiska platser där du som kund kan handla var och när det passar dig.

Butiksdöden

Skylt Google Digitalakademin i Stockholm
Google Digitalakademin Foto: Patric L / Internetfoto

Det har lett till uttryck som ”Butiksdöden” Men på något sätt är vi människor ändå sociala varelser som inte hela tiden vill sitta själva bakom en dator och uggla.

Det här med lokala verksamheter lär därför säkert komma tillbaka bättre igen när folk ledsnat att bara handla över nätet. Då slipper man springa fram och tillbaka till utlämningsstället och hämta ut leveranser för att sedan springa tillbaka igen för att returerna köpet eftersom det inte blev som det var tänkt.

Därför är det viktigt att även som verksamhet som ännu är helt verksamma inom webbhandel har bilder som verkligen motsvarar vad kunden beställer.

Textindexerade bilder hjälper sökmotorer att hitta er webbplats

Google streetview
Google Streetview visar även vägen till lokalen. Foto: Patric L / Internetfoto

Dessutom gäller det att få fler potentiella kunder att hitta till er webshop. Då gäller det att använda verktyg som väl indexerade bilder. Något som hjälper inlägg och budskap att hamna så högt som möjligt i sökmotorernas sökträffar.

Eftersom det allt oftare också googlas där den som söker något vill se träffarna som bilder. Då är det extra viktigt att era bilder är bra och unikt text-indexerade så Google och andra sökmotorer hittar dem. Ju högre upp i sökträffen den snygga bilden hamnar desto större chans till klick till källan där den är publicerad.

Har ni dessutom en fysisk handel rekommenderas också snygga bilder i lokalen. Då är bildspel i digital signage system riktigt vassa verktyg.

Anlita Internetfoto för foto som både indexerar bilder bra för Internet och exponeras snyggt på era skärmar i lokalen. Klicka in Internetfoto Fotouppdrag

Meddela de i ditt nätverk som kan vara intresserad av det här inlägget.
Prenumerera påDet finns alltid något att fira eller uppmärksamma. Varje söndag skickas nyhetsbrev med efterkommande veckas temadagar, namnsdagar och nationaldagar.