Temperatur Training on my way
När hjärnvågorna jobbar som bäst.

Svalt i morse på varvet och det känns att hösten är i gång.

Kylig temperatur hjälper till med kaloriförbränning både i Training on my way och när  sovrumsklimatet är svalt. I morse 05:45 var det rätt kallt ute när jag stack iväg på varvet. Händerna var kalla först men efter en stund fick jag upp puls och värme i kroppen.

Tidigare 31-days challenge med utegym var för muskeluppbyggnad. Nuvarande utmaning Training on my way är fokuset på fettförbränning. Det vill säga göra av med fler kalorier än vad jag sätter i mig.

Annons
Annons

Kalorier

Normalt ska en man få i sig drygt 2500 kalorier + ett par hundra kanske. En kvinna bör hålla en daglig nivå mellan 2000 – 2200 kcal. Det är väl här jag behöver göra min förändring trots att jag inte är så in i bomben fet och tjock.

Högst troligt är att jag legat över nivån med 2500 kcal en del och måste få till det här med att bränna fett. I somras kändes det som att närmare 8-10 kg skulle vara lagom att gå ned. För att gå ned ett kilo fett är det runt 7000 kcal som ska brännas.

Så det gäller att hålla koll på vad man sätter i sig och vad jag gör för att trixa bort de där 7000 som kan vara rätt så envisa. Kläder är för mig det bästa verktyget att hålla koll på att fett försvinner.

Det som står på vågen är väl rätt okej också att ha koll på. Men det blir lite missvisande eftersom jag även lägger på muskelmassa som är tyngre än fett.

Sen blir det att jag dricker rätt mycket vatten också eftersom svett i framför allt den här utmaningen med en uppförsbacke som är en rackare att pumpa ut mycket svett i tröjan.

Muskler och extra vatten drar iväg något missvisande kilo på vågen. Men kläder som tidigare var lite trånga börjar sitta som de ska.

Sov gott och bränn kalorier när hjärnvågorna är som mest aktiva

Termostat element.
Keep it cool.

Det som jag inte visste så mycket om innan jag började kolla runt är att det går att maxa kaloriförbränning när man sover. Det viktiga är att man sover bra och landar in i alla sömnstadier.

Bäst kaloriåtgång läste jag är när REM sömnen är i gång. Då är hjärnan som mest aktiv och slukar glukos. För att sova riktigt gott hävdas det bland många kunniga att max 18 grader är en bra temperatur, bästa är ned ett par grader till.

Det här tycker jag låter ganska vettigt och visst skulle det väl vara kanon om man brände iväg en sissodär 600-800 kalorier på en natt med 8-9 timmars sömn.

Termometer i sovrum.
Gå ned till 17 kan vara värt att prova.

Själv har jag runt 19 celsius på min termometer så det är kanske läge att prova. Nu när hösten är igång är det bara vänta med att vrida på elementet när uppvärmningen av fastigheten sätter igång. Fönstret får också fortsätta stå på glänt.

Take it easy and stay cool 🙂

Dela artikeln.
Annons

Vad tycker du?

Skriv kommentar
Fyll i namn