Benböj Utegym
3 set x 8 repetitioner.

Benböj, armhävningar, step-up och sit-ups fick inleda min personliga utmaning kommande 31 dagar.

Utegym och start av en ny 31-days outdoortraining challenge efter månaden med powerwalk jag gjort föregående 31 dagarna. Den här morgonen startade med en uppvärmningspromenad till utegymmet vid Sätra Friidrottshall.

Eftersom det var ett tag sedan jag gymmade är ovanan stor för sådan träning. Därför måste jag börja rätt för att musklerna ska få chans att byggas upp så träningen hålls skadefri. Bra övningar jag körde var benböj utan vikt, armhävningar och sit-ups.

armhävningar utegym
Armhävningar 3 x 8

För att ha struktur på träningen är träningsschema bra. Min plan är att köra fyra övningar varje dag där övningarna görs 3 x 8 gånger (3 set x 8 repetitioner)

Step-up utegym
Step-up

Mitt första pass började med 3 x åtta benböj och armhävningar. På det följde step-up och sit-ups i snedbänk. Det frestade på för mycket att starta sit-ups i snedbänk första dagen så jag får nog ta den plana i morgon.

Sit-up snebänk.
oohfs! Blir en annan variant i morgon.

Muskelbelastning och stretching vid 31- days challenge

Träningsinstruktioner utegym
Träningsinstruktioner.

Det finns många olika övningar att köra på sådana här utegym. De riktigt tunga måste jag nog ta stegvis. Dipps och chins är typ sådana övningar jag avvaktar lite med så här i början. För att klara sådana i uppsatta set och rep måste jag vara i form ordentligt.

Fast det går ju köra några enstaka repetitioner utanför schemat för att få in teknik och komma igång.

Trots jag tar den är träningsperioden som en Utegym 31- days challenge måste jag ändå träna förståndigt. Muskler måste få tid att återhämta sig och då är det bra att mixa in dagar som är mer åt stretching än muskelpåfrestad träning.

Utegym Sätra

Utegym 31- days challenge
Utegym Sätra Friidrottshall

Det är inte så långt för mig att gå till det här utegymmet. Promenaderna blir perfekta att gå både för uppvärmning dit och för en del stretchning därifrån. Fast idag regnade det vid promenaden dit så det var kanske inte den mest optimala uppvärmningen.

Totalt sett tar outdoorgymmandet bara lite längre tid än vad min förra 31- days powerwalk challenge gjorde. I dag tog allt cirka 45 minuter att genomföra vilket jag tycker är bra och värdefull tid att investera till god hälsa.

Dela gärna det här...