Utegym utmaning dag 11 axelpress
Axelpress första dagen.
Dela artikeln.

Dags för andra muskelgrupper att få sig en genomkörare ett par dagar i utegymmet på Sätra IP

Utegym utmaning dag 11 blev en rätt tuff historia. Uppvärmning med promenad, benböj och armhävning i varsitt set gånger åtta repetitioner som vanligt.

När jag kom till situps och rygglyft kändes den där situpsen rejält. Träningsvärken från helvetet gjorde att jag fick köra en alternativ magövning i sista set. Rygglyft funkade fint.

Axelpress och låga chins

Axelpress från sidan.
Lättare stocklyft första dagen.

Utmaning dag 11 växlade jag även över till ett par andra muskelgrupper. I stockstationerna körde jag axelpress, marklyft och sen tre set låga chins för att komma i gång med träningen i överarmarna.

Chins är till en början alltid en tuff utmaning

Muskelbeskrivning och instruktion låga chins.
Muskelbeskrivning och instruktion låga chins.

Som tidigare började jag med lättare stockarna i alla tre set med gånger åtta repetitioner. I låga chinsställningen klarade jag inte fullt åtta uppdragningar i alla set. Jag kom heller inte hela vägen upp utan fick släppa på hälften.

Axelpress och stretch

Axelpress Sätra IP
Fokuserad för axelpress.

Så det blev en ganska tuff start på den här Utegym utmaning dag 11 även om axelpress och marklyft kändes helt okej.

Utegym utmaning dag 11 Stretch axlar.
Stretch axlar.

Avslutade morgonen med stretch och det är bara ta de här övningarna igen i morgon. Om ett par dagar är det dags att växla tillbaka till bröstpress, knäböj igen för att variera muskelgrupperna 🙂

Sen får övningarna växla med ett par dagars mellanrum där dips även kommer läggas in i passet. Även armgång, balans och flera andra stretchövningar gör schemat kul och effektfullt.

Dela artikeln.

Vad tycker du?

Skriv kommentar
Fyll i namn