Utegym utmaning dag 28- Max Yogastretch
Yogastretch.

Dubbelpass bränner på för hårt. Sen föredrar jag tidiga morgonpass med mindre folk framför kvällspass med full aktivitet.

Utegym utmaning dag 28 känns som jag gick på riktigt max. Som jag skrev i gårdagens inlägg blev det idag att prova lägga sista set med 10 repetitioner sneda situps och köra latsdrag. I latsövningen blev det både drag mot bröst och nacke. Med dragen blev det fyra nya tunga övningar i programmet. Wow att det blev Too much

Axelpress, marklyft, latsdrag och låga väldigt brännande chins gjorde att jag kände mig riktigt trött då jag var klar.

Annons
Annons

Meditation och en yogastretch

Meditation utegym
Meditation utegym

Helt färdig i musklerna att jag inte fick till några posebilder i träning eftersom jag varken kunde pressa stockar eller köra någon hävövning. Maxgränsen för min fysiska nivå var nog väldigt nära i dag.

Det var länge sedan jag tränande aktivt. Därför är träningen med hittills 28 av 31 dagar i sträck med hyfsat tunga övningar varje morgon rätt så påfrestande för kroppen.

Därför fick morgonens foto bli ett par bilder från en stund med återhämtning genom en kort meditation och en yogastretch på utegymmet.

Utegym Sätra IP

Vardagstrafik i närhet.
Vardagstrafik i närhet.

Sätra IP är en plats som ligger bredvid en väl trafikerad större väg och inte så långt ifrån E4 an. Även om utegym som ligger nära bilvägar och P-platser i trafikstörda lägen har det sina fördelar de också. Bilburna besökare kan lätt stanna till och ta ett pass de också.

Men tidiga helgmorgnar är det oftast lugnare i trafiken och det finns möjligheten att höra fåglarna bättre.

Visserligen kan meditationer vara så djupa ibland att man inte blir distraherad av yttre ljud. Men det är ändå trevligt att låta naturljud tränga igenom. Vind, vågor och träd som skapar harmoni är som balsam för själen.

Är jag ute efter naturljud och mindre folk hade jag valt ett annat utegym än Sätra IP. Det kan vara rätt mycket besök. Här tränar en hel del människor för att komplettera med utomhusträning istället för att bara vara inomhus i idrottshallen och hockeyrinken.

Max belastning inför kommande ny 31-days challenge

Cykel-löpning-stavgång.
Cykel-löpning-stavgång.

Anledningen till morgonens maxbelastning ligger nog i att jag de senaste tre dagarna kört dubbla pass. Morgonpass i utegym och sedan på kvällskvisten kommit i gång med kommande utmaning.

Den nya kommer bli en mer fettbrännande historia än muskeluppbyggnad. Visst att jag redan nu fått in skärpet något hål runt midjan är bra. Så vikten på vågen är inte lika viktig just nu.

On the way training

Muskler väger mer än fett så det är ingen större skillnad på vikt mer än något kilo ned på vågen just nu. Men kommande backe challenge blir det fettbränning med en variant på powerwalk.

Siktet är fokuserat på promenader med fart och tillfälligt uppehåll vid vissa platser för att bara underhålla de muskler som tränats på utegymmet.

Tredje utmaning i september blir därför en mix av min första utmaningen powerwalk som gjordes i juli och från min andra utmaning ”Utegym” för augusti.

Min ”On the way training” är redan i gång och det är ett drygt 45-50 minuters fettbrännande pass med stopp vid två utegym innan huvudattraktionen ”Branta Backen” ska klaras av.

Ska villigt erkänna att senaste tre dagarna på backesvängen varit otroligt svettiga. Så det är inte så konstigt att utegym utmaningen blivit bra mycket tuffare.

Efter dagens träning på utegymmet mötte jag Mirco, en person som just håller på med On the way training. Han har en cykelrunda där han bland annat stannar vid Sätra IP och springer några maxintervaller. När han är klar med sprint trampar han vidare till sitt andra mål och kör stavgång i skogsbacke.

Dubbelpass

On the way training är både varierande och kul. Så det ska bli härligt att landa i mål med utegym utmaningen och lägga om den nya 31-days ”On the way” challenge till tidig morgon istället för kvällar.

Dubbelpass bränner på alldeles för hårt just nu och är en utmaning i sig. Men det kommer absolut läggas om till endast ett pass per dag.

Mina två stopp börjar med första uppehåll vid ett mindre utegym där det inte är så mycket folk. Men utegymmet vid Mälarhöjdsbadet kan det vara rätt mycket folk i kring speciellt nu när det fortfarande är fina och varma kvällar.

På utegymmen blir det endast en lättare övning för att underhålla muskler och smidighet. Sen är det fokus på fettbränning i branta backen.

Personligen trivs jag bäst när det är det är mindre med folk. Sen är det också det här med rena naturljud som lockar. Vågor, vind och skogsdoft är som grädden på moset och därför  kommer det finnas mer av det i min nästa 31-days challenge ”On the way training Backe”

Blogg

Att fota och skriva dagligen om träningen i utegym är också ett mål i min nuvarande 31-days challenge ”Utegym”

Men sen får jag se hur det blir med i de nya challenges. Har i dagsläget inte planerat in om dagligt bloggande i nästa utmaning. Men skriva ned några rader då delmål är uppnådda är kanske en trevlig idé.

Artikel med delmålen 7, 10, 15 dagar och avsluta med målgång kan absolut vara något kul att fota och skriva om.

Dela artikeln.
Annons

Vad tycker du?

Skriv kommentar
Fyll i namn