Utegym utmaning dag 31- Final
Det blir en härlig dag :) Idag, imorgon och framöver.

Målet med min 31-days ”utegym” challenge är uppnått.
31 tidiga morgnar på Sätra IP går nu vidare till nästa målsättning.

Utegym utmaning dag 31 balanserades in över mållinjen med övningarna axelpress, marklyft, latsdrag och låga chins.

Idag var det friskt i luften och lite kyligt. Hösten är på gång och det gäller att värma upp ordentligt innan tunga drag och pressövningar sätter igång. Precis som alla andra pass började finaldagen med benböj och armhävningar med övergång till situps och rygglyft.

Alla övningar har från dag 1 gjorts med tre set och stegvis ökning med repetitioner. Första set med åtta repetitioner.

Andra set nio stycken och avslutningsvis tredje set tio rep. Allt eftersom dagarna gått och styrkan kommit har 10:an ofta blivit till 12

Axelpress

Utegym utmaning dag 31 - Axelpress
Axelpress.

När det är dags för första stockstationen börjar jag med axelpress.

Latsdrag

Latsdrag
Latsdrag.

Latsdragen var först inte på schemat men lades till senare för att öka belastningen.
Övningen går ut på att dra ned stockarna mot bröstet och sakta släppa tillbaka.

Stretch

Hängande stretch
Hängande stretch.

Efter varje set är det viktigt att stretcha ut mellan övningarna. En skön stretch för press och dragövningar är att hänga ut kroppen i armgångsställningen. Sen finns massor av andra stretchövningar att göra också. På utegymmen finns bra informationstavlor.

Marklyft

Marklyft
Marklyft.

Efter latsdrag och stretch känns marklyft skönt att göra. Här gäller det att ta tag i stången och låta benen jobba. Stången hålls med rak rygg och armar medan man böjer benen och sedan ställer sig upp igen.

De här tre stockövningarna varvar jag med varandra med med en ökad repetition efter varje set.  8-9-10 st

Låga chins

Låga chins med böjda ben.
Totalt 27 stycken i övningen.

Sista övningen i har jag låga chins. Den bränner på bra i framföra allt i biceps. Överarmarna får sig en rejäl omgång även om man som jag gjort dem med böjda ben.

Att hålla benen raka blir det tyngre. Men i mitt träningsschema har jag som målsättning att göra minst tre set med en ökad repetition i varje.

Andra kanske föredrar att köra max och korta ned den tiden det tar. Det är en smaksak och vad man vill köra.

Chins hängande är en ordentlig utmaning

Handflator emot.
Handflator emot.

Att hänga och dra sig upp från raka armar till stången tycker jag är riktigt tungt. Det är även mycket teknik som gäller. Jag är glad att jag i dagsläget åtminstone klarar ett par stycken beroende på hur jag håller.

Handflator ifrån.
Handflator ifrån.

Hålla handflatorna från sig är tyngre, så med det greppet var det med nöd och näppe att jag tog en.

Få ordning på tunnan

Uppvärmning benböj.
Nyttig kost i magen och farligt fett i soptunnan.

Gymträning är för byggande av muskler och inte så mycket för fettförbränning. Så planen nu är att få till plattare mage och mindre fett, både på utsida och det som ligger farligt runt inre organen.

Även att mina nu två tidigare 31-days challenge har lett till smidigare kropp med minus 5-6 kg är nog kommande personlig utmaning den som kommer få ordning på tunnan bäst.

Utmaning 3 – Fettförbänning

När jag skapade planen för egen 31-days challenge började jag med att det är viktigt att ha leder och senor i bra form. För dem satte jag in en första utmaning med daglig powerwalk på ca fyra km i 31 dagar. (juli)

Andra utmaningen skulle vara för muskler. Utegym har jag inte tränat på tidigare så mycket. Men jag tycker det verkade kul och att man är utomhus och får frisk luft. Idag var det final på Utegym och vad jag tycker var en ganska tuff träning tidigt på morgonen. (augusti)

Därför kommer nu den tredje satsningen att genomföras med fokus på kondition och rörelse. Den har jag redan börjat med och gjort på kvällstid. Efter kvällens pass är nummer sju avklarad. (september)

Det som blir den stora förändring nu är att det inte blir dubbelpass eftersom utegym idag är avklarad. Därför lägger jag om kvällstiden för nya passet med ”Training on my way” till tidig morgon istället.

Training on my way går ut på att göra ett par stopp och göra en fysisk muskelövning på en promenad/löprunda. På min sväng finns det två utegym där jag kommer göra mina två snabba stopp och göra ett set i en övning. Sen är huvudmålet en brant backe,

Upp för backen i snabbt tempo har de senaste 6 dagarna fått mig att svettas och längta efter syrgas som en galning. En riktig fettbrännare som driver upp pulsen rejält.

Så nu ska tunnan bort, det som blir kvar ska fyllas med nyttig kost istället för skräpmat. Sånt kan läggas i soptunnan bredvid.

Det blir en härlig dag. I dag, i morgon och vidare framöver 🙂

Dela gärna det här...