Utegym utmaning dag 6 stretch höger lår baksida.
Stretch höger lår baksida.

Börjar komma i bra grundform. Träningspassen närmar sig riktig träning efter första veckans introduktion för att väcka upp ovana muskler.

Utegym utmaning dag 6 blev en perfekt morgon. Övningarna kändes arbetsamma fast utan träningsvärk. Börjar nog komma in i riktigt bra grundform igen. Träningen med de fem utvalda övningarna är ganska intensiv och genomförs på 15 min.

En del extratid tillkommer för den test av ny övning och foto som jag gör efter träningen.

Annons
Annons

Balans och smidighet

Stretch baksia vänster lår
Stretch vänster

Den här morgonen kom solen upp och var framme en hel del. Stretch och uppvärmning är viktigt vid all träning. Min uppvärmning får jag när jag promenerar till utegymmet. Den tar ca 10 minuter. När jag kommit fram börjar jag med min första övning benböj.

När jag är klar med alla övningar måste jag bli bättre på att stretcha. Därför kommer jag se till att lägga stretch i träningsschemat då den första veckans introduktionsträning snart är avklarad. Schemat blir då träning och stretch för olika muskelgrupper varje dag.

Eftersom jag hittills bara kör benböj, armhävningar, stepup, situp och rygg varje morgon passade det bra att smyga i gång med en stretchövning. Övningen gjordes mot dipsställningen som hamnat i morgonsolens energirika strålar.

Min stretch-test är egentligen för baksidan av låren. Men det kändes ändå bra att göra övningen trots att benböj och stepup är mest för musklerna på lårens framsida.

Kommande blogginlägg

I morgon är ett delmål uppnått. Första veckan i min 31-days challenge är då avklarad och det känns redan idag att jag nu kan börja sätta ihop ett träningsschema för olika muskelgrupper och övningar.

Fördelen med utegym är att man är i friska luften och syresätter både hjärna och kropp. Därför kommer jag även komma med ett par andningsövningar som är riktigt bra. Den ena tekniken lärde jag mig för länge sedan. Metoden använde jag då jag slutade röka november 1995 och inte tagit ett bloss sedan dess.

Taxi 1989-1996

Tidigt Taxi Stockholmleg och min hund Willy

Det var en tid då jag körde taxi och jobbade helt vansinniga arbetstider. Det blev ofta pass med varannan vecka dag/natt 6 dagar i veckan. Det var också en tid jag blossade i mig upp till ett paket Gula Blend om dagen. Host!!!

Jag körde åt Taxi Stockholm mellan 1989-1996. Det kan vara hur kul som helst att köra taxi. När den ena körningen efter den andra löste av varandra tyckte jag taxi var ett riktig intressant, fritt, kul och bra jobb. Jag trivdes så bra de första åren med det.

Men när de knöliga åren kom och det ofta var extremt långa väntetider mellan körningarna där man verkligen försökte göra allt för att få en körning är det något annat.

Det kunde gå timmar mellan körningarna och det var besvärligt hur man än försökte köra in en vettig slant. Välja rätt område för databeställning, rulla runt på gator och torg och hoppas man blir invinkad av kund på gatan eller stå på de överfyllda taxihållplatserna och invänta körning där.

Att komma upp i någorlunda kassor var tufft. Det räckte många gånger inte ens med laglig maxtid för att känna ersättningen var något som man kunde försörja sig på. Det var med andra ord ingen utmaning, det var ett stort jäkla problem.

Okej att det inte gjorde så mycket om det var något pass hit eller dit. Men när veckorna blev månader och passen bara blev sämre och sämre. Avreglering av taximarknad, momspåslag på taxiresor och lågkonjunktur var ingen bra kombo. Då kändes det riktigt jobbigt eftersom lönen endast var provisionsbaserad.

Taxi dåtid

Jag var inte ens 30 år fyllda men vaknade många gånger efter någon märklig och trasig sömn för att kliva upp och behövde stödja mig mot vägen eftersom det tog ett tag att kvickna till.

Man såg ju mer ut som en gammal trött tvättbjörn än en superalert Roadrunner, du vet den där fågeln som springer som en galning Beep beep...

Stillasittande jobb, rökning och stökig sömn. Då går det fort att få påsar under ögonen där magen också blir fylld som en shoppingkasse i en veckohandling om man inte ändrar livsstil.

Jag kan ju bara tänka mig hur många andra taxiförare som vid den här tidpunkten arbetade heltid och brände ut sin hälsa både fysiskt och mentalt.

Det var ofta jag såg kollegor vid taxipassens slut och vid tankningen på de nattöppna bensinstationerna där de handlade på sig bullar, chips, godis och annat onyttigt.

I dagsläget kanske det är annat men då när jag körde upplevde jag att det var så.

Frisk luft och rätt andning

Det som säkert var en av grejerna som gjorde att jag ändå pallade med de där märkliga taxilivet var att jag var hundägare. Med vovven tog jag uppfriskande promenader i stället för bullätande när avslutat nattpass gränsade till gryning. Jag har säkert mycket att tacka vovven för att hälsan ändå klarades av rätt hyfsat. Tack fina Willy 🙂

Sluta röka var en annan viktig sak jag gjorde. Då använde jag mig av en så cool andningsteknik jag lärde mig. Kommer självklart berätta om den i bloggen och även en annan andningsteknik jag tror kan ha riktigt bra hälsobringande effekter. Återkommer med dem längre fram.

Taxi i nutid

Igår när jag var färdig på utegymmet och skulle promenera hem från träningen var det ett par taxibilar som väntade på körning på parkeringen vid utegymmet. Eftersom jag har det här med taxi i tankarna gick jag fram till första föraren och presenterade mig. Syftet var att fråga honom hur han såg på det här med hälsa och köra taxi.

Han berättade att han visserligen tränade på gymmet 24/7 två dagar i veckan. Men att sitta i bilen 10-11 timmar varje dag är påfrestande. Likaså sa den andra föraren som berättade att han försökt få med sig någon träningskompis till gym men som alltid rinner ut i sanden.

Till båda chaufförerna berättade jag om en idé jag haft en tid. Våra samtal blev som en bra marknadsundersökning. Båda gillade idén jag lyfte fram och de tyckte den lät väldigt bra och att de lätt skulle kunna tänka sig hänga på i vad idén handlar om.

Uppdrag

Ska först lyssna med min senaste uppdragsgivare som jag hade för ett par år sedan inom taxinäringen. De kan säkert bli intresserad av att anlita mig igen för att skapa gynnsamma insatser för förare vad det gäller hälsa.

Sen har jag ett par andra idéer som ökar kundintresse och ger fler taxikunder också. Få se nu efter semestrar om intresse finns. Själv jobbar jag gärna med taxifrågor igen. Frågor som bygger på trafiksäkerhet och bättre kundupplevelser är vad idén går ut på.

För visst är det väl ändå så för dig som är taxikund att du tycker taxiresan blir både tryggare och trevligare när chauffören är pigg och fräsch?

Dela artikeln.
Annons

Vad tycker du?

Skriv kommentar
Fyll i namn