Vinnande säljande – Hur du säljer med framgång i ökande konkurrens.
Vinnande säljande

Parkeringstillstånd och träben är ett par av bokens många beskrivningar för att se fördelar och annorlunda tillvägagångssätt.

Handling Vinnande Säljande
Handling.

Vinnande säljande – Hur du säljer med framgång i ökande konkurrens. Boken kom ut i Sverige 1986 men är absolut en Smash Hit för alla som håller på med försäljning även i nutid.

Likt då som nu gäller det att vara försäljaren som ser andra lösningar och hittar vägar den genomsnittlige säljaren ofta missar för att personen är inuti den berömda mentala boxen.

Annons
Mentalt låst i boxen.
Mentalt låst i boxen.

Parkeringstillstånd och träben för vinnande säljande

Favoritstories i Vinnande Säljande
Favoritstories

Ett par favoritberättelser som ger en bra beskrivning på att att tänka utanför boxen och trampa ur sin komfortzon. Första storyn handlar om Flo Wright. Hon var chef för en verktygsdistributörs showroom som låg intill ett stort affärscentrum. Visningslokalen höll öppet vardagar och stängt på helgerna.

Till hennes verksamhet fanns en stor parkeringsplats som ekade tom då de höll stängt. Deras granne affärscentrumet hade däremot fullt på sin parkering. Där var det alltid mycket folk och svårt att hitta p-plats på helgerna.

Här såg Flo en möjlighet att göra en insats för sina stamkunder som säkert var lediga på helgerna de också. Hon skickade ut brev till alla sina stamgäster och erbjöd dem parkeringstillstånd så de kunde nyttja visningslokalens parkering ifall de skulle åka och storhandla i köpcentret.

Hon fick bra respons på brevet och skickade P-tillståndet till de som önskade. Eftersom de var så många som nappade på erbjudandet utvecklade hon det. Hon öppnade därför visningslokalen även på lördagarna och bjöd på kaffe då hennes kunder var färdiga i affärscentret.

Medan hennes helglediga stamkunder drack sitt varma kaffe blev det automatiskt att de började kolla på verktyg och startade samtal om dem trots att de var lediga och besökt platsen i annat syfte.

Resultatet blev att Flo fick muntliga beställningar på helgen och kunde göra i ordning dem till vardagen då beställningen bekräftades skriftligen.

Wow:) Det tycker jag var en riktigt smart chef om såg utanför boxen.

Öppet sinne
Open mind outside the box

Bländande teak

Andra storyn handlar om en säljare som tog tillfälligt i akt att göra en personlig grej som gjorde att han blev ihågkommen hos de han besökte genom att sticka ut på ett högst otroligt sätt.

Säljaren såg sig själv som välsignad med ett träben som ofta blev till ett samtalsämne vid affärsmöten. Han hade tidigare tackat nej till då vid tiden en modernare protes i aluminium. I stället hade han ett träben i teak som han polerade upp så det blänkte. Med en aningen för kort byxa syntes den blänkande protesen och väckte nyfikenhet.

När han berättade om sina produkter dröjde det inte länge förrän samtalet kom in på protesen där han fick tillfälle att berätta en anekdot om träbenet. Han drog upp byxan lite extra och knackade på träet med en penna och sa att det var en gammal skottskada från Normandie och att han hade lite ont i det vid fuktig väder.

I den här märkliga storyn hade kanske de flesta skapat sig en komfortzon med att få en modern protes och kanske använt lite längre byxa. Men den här säljaren ställde sig säkert utanför sin komfortzon och upptäckte att det fungerade. För det centrala i berättelsen är att han alltid blev ihågkommen på ett positivt sätt.

När det var dags för företag att beställa produkter som mannen med träbenet sålde, vem tror du fanns bland de som fick de första samtalen.

Vinnande säljande.
Bok från -86 som håller än.

Den här boken står lättillgängligt i min bokhyllan för att läsas gång på gång där jag kan bläddra bland fler intressanta tips, råd och förklaringar på pricksäkra metoder fär att nå vinnande säljande.

Dartpil i bulleye
Mitt i prickförsäljning.
Dela artikeln.
Annons

Vad tycker du?

Skriv kommentar
Fyll i namn