Byggnadsvård 1800-talshus
Gästgiveri och framgångsrik skeppsgård.
Anonym snabbfråga

Är du hundägare?

Så här ser svaren ut just nu

Laddar ... Laddar ...

I Vargata på Vårdö finns en av Ålands mest anrika skeppsgårdar. På den finns bland annat en mangårdsbyggnad som har flera och viktiga kulturhistoriska värden.

Huset skall nu varsamt ses över och restaureras där det behövs. Sett till det ockragula husets interiöra och exteriöra detaljer med fasspontpanel och vita snickerier uppskattas huset vara byggd i början av 1800-talet.

Tidigare entré lanthandel.
Tidigare entré lanthandel.

Under 1800-talets andra hälft höjdes huset till två fulla våningar. Husets hela stomme inklusive påbyggnad består av liggande timmer. Fasaden är fasspontad panel målad i ockragul linoljefärg och har vitmålade snickerier.

Internetfoto YoutubekanalInternetfoto YouTube

Panelen är gammal och är högst troligt från tiden då huset byggdes. Påbyggnaden med de översta panelvarven har likadan panel men är av annan kvalitet.

Originalpanel och utbytta panelvarv.
Originalpanel och utbytta panelvarv.

Enligt spekulationer som uppges i Ålands Landskapsstyrelses dokument nr 26 från år 2019 skall det ha varit en person med namn Matts Pettersson som kommit som måg till gården år 1798 Han levde mellan åren 1769-1831 och gjorde sig känd som snickare och målare.

Varsam fastighetsvård
Varsam fastighetsvård 2023 för att bibehålla höga kulturvärden.

Huset har en central plats i byn Vargata på Vårdö. Intill huset ligger torget där den viktiga och historiska postrotevägen gick förbi. En väg som redan år 1638 var en postlänk mellan Stockholm och Åbo vidare österut till Viborg.

Därför har huset också användas bland annat som gästgiveri där det erbjöds övernattning. Senare drevs det även butikshandel i huset. Min morfar Eric Lindén som hade gården (Norrgårds) bredvid drev Lindéns Handel i den gula fastigheten från slutet av år 1953 till och med året 1957

Tidigare gårdshistoria

Vargata gästgiveri och lanthandel
Vargata gästgiveri och lanthandel strax intill torget med postrotevägen

Gården omnämns som Vestergård så tidigt som år 1557 och det finns bevarad lantmäterikarta från år 1772

Kartan visar att det åtminstone stått en annan byggnad på platsen före nuvarande fastighet. Det är dock oklart om de finns delar från tidigare byggnad(er) i den nuvarande.

Drottnings Kristinas gata mot torget
Drottnings Kristinas gata Nuvarande namn på tidigare postrotevägen mot torget i Vargata.

Vägen som går via torget intill Vestergård ingick i postrotevägen. Det är en sträcka för postroten Stockholm - Åbo vidare österut som är ett resultat efter den officiella postreform Drottning Kristina instiftade år 1638

En kopia på ett privilegiebrev från drottningen finns bevarat på gården. I detta dokument beviljades omfattande skattefrihet som kompensation för gästgiveriskyldigheten som pågick in på 1800-talet.

Lundqvistrederierna

Gården utvecklades allt eftersom med fler hus och starten av rederi och handelsverksamhet hade påbörjats. Under flera generationer föddes och skapades en verksamhet som idag 2023 redovisade senaste årsvinsten på 107,3 miljoner euro.

Omräknat till kronor är det till dagens kurs: En miljard 242 miljoner 684 tusen 220 kronor (1,242,684,220 sek) Kurs 29/9-23 1€ = 11,52 kr

Grunden till att bli gästgiveri och Ålands mest framgångsrika skeppsgård lades och byggdes genom:

  • Matts Mattsson (1801-1865)
  • Sonen Mats ”Varg-Matte” Mattson (1822-1904)
  • Varg-Mattes dotter Emelie gifte sig med skeppsredare Mathias Lundqvist (1853-1926) och flyttade till honom i Lemland. De fick flera barn varav den ena sonen hette Hugo

År 1896 flyttade familjen Lundqvist till gården i Vargata eftersom de fått överta den efter Varg-Matte som flyttade till fastigheten Valfridas. En byggnad som också finns kvar på gården i fint skick.

Mathias Lundqvist och hans fru Emelie kompletterade gården år 1905 men en ny större mangårdsbyggnad intill gästgiveriet. Hugo var då 18 år. Det då nya huset står också kvar än idag.

Hugo Lundqvist - Från segelfartyg till oljetankers

Skeppsredare H Lundqvist (1878-1936) började som sjöman på segelfartyg och vidare som befälhavare på flera av dem. År 1901 var han sjökapten och etablerade sig som skeppsredare i Mariehamn år 1915

Året därpå blev han partner och initiativtagare till att bilda Rederi AB Baltic med nio segelfartyg i sin flotta. Men Hugo insåg att ångfartyg var framtidens fartyg.

År 1927 grundades därför Ångfartygs Aktiebolag Alfa. Rederiets första fartyg hette ss Thornbury och köptes år 1928

Köpet av henne inledde den slutliga övergången till motortrafik för den Åländska sjöfarten med Rederi Ab Hildegaard i spetsen som grundades 1935

Oavsett att det är två rederier i Lundqvistens namn kallas rederiverksamheterna med Ångfartygs Aktiebolag Alfa och Rederi Ab Hildegaard i allmänhet för Lundqvistrederierna

Viking Line

Viking Line Grace avgår Stadsgården Stockholm
Viking Line Grace avgår Stadsgården Stockholm Foto: Patric Lindén / Internetfoto

Förutom sina nuvarande 10 moderna oljetankers ligger Lundqvistrederierna år 2023 dessutom högst upp bland de tio största ägarna till Viking Line

Meddela de i ditt nätverk som kan vara intresserad av det här inlägget.
Internetfoto Fotouppdrag

Internetfoto erbjuder



Bildservice för hundvänliga verksamheter. Anlita och beställ bilder med redaktionellt bildspråk för webb och utskrifter i era kanaler.

Fotouppdrag - Med resarch för att belysa era unika detaljer,