12/3-17 Åhléns stänger SKHLM
12/3-17 Åhléns avvecklade i SKHLM

Retaildöden, är det något som butiksverksamheter skapar själva genom sitt eget handlande med oro för webbhandelns framfart?

Butiksoptimering med bild, ljud och doftupplevelser kan vara lösningen i en allt mer utbredd försäljning på digitala handelsplaster med ständiga öppettider.

Åhléns SKHLM stängde 2017
Utförsäljning Åhléns SKHLM

Konkurrensen är knivskarp mellan butik och webbhandeln. Digitala köpbeteendet har ökat enorm sedan många år och växer sig allt starkare hela tiden. Resultatet har kanske därför lett till att många kända butikskedjor som Åhléns, Expert, On Off och Hemmabutikerna börjar avveckla, ingår i en allt större kedja, gått i konkurs eller på väg till det.

Butiksoptimering

Fast det går absolut att bemöta nätets framfart. Det gäller att kunna ge upplevelser som väcker nyfikenhet, skapar intresse och ger mervärden som är svåra att ge i en webbutik.

Människor är sociala varelser som självklart vill känna att dagliga valen de gör också är bra. Om jag själv skulle driva verksamhet i ett köpcentrum skulle jag börja med digitala dagserbjudande med begränsat antal av en specifik produkt som gäller tills erbjudandet sålts slut eller tiden gått ut.

Med digital signage system finns med andra ord möjlighet att aktivt börja jobba med unika erbjudanden från lokal butik. Väck nyfikenhet som gör att människor som är på plats eller i närheten måste komma förbi och kolla.

Chanser till ökade försäljningssiffror blir enormt mycket högre om den enskilda butiken i en butikskedja får vara med och styra innehållet på skärmarna. För de är ju ändå personalen i den lokala butiken som ser och lär känna sina kunder i sitt område.

Visa budskap som ger kunden mervärden

Sen behöver alla budskap inte heller vara så in i bomben ”Kom in och köp”.
Berätta istället vilka mervärden personen får möjlighet till då de kommer in.

Exempelvis skulle jag nappa direkt på att komma in och äta en bit mat då en entréskärm bjöd in mig med att jag samtidigt kan passa på att ladda mobilen, datorn, surfa på Wifi, koppla av till skön musik eller något i den stilen.

Den här fredagen är en ledig klämdag för många. För egen del blev det en eftermiddag på mitt favoritställe Le Croissant i Skärholmen. Passade då på att skriva och ta en latte kanel, självklart medan Iphone och MAC låg på laddning samtidigt som jag skrev.

Le Croissant i Skärholmen har många platser du kan sitta ned och plugga in laddsladdar. Kaffet var som vanligt riktigt gott. Men timmarna sprang på till att även äta en tidig middag på plats, så här snackar vi alltså merförsäljning 🙂

Pasta Spicey Chicken hos Le Croissant.
Pasta Spicey Chicken hos Le Croissant.

När eftermiddagen gick över till tidig kväll blev det därför en Pasta Spicey Chicken. Tillagad från grunden med färskpasta Garganelli, grillad kycklingfilé, spicey sauce, körsbärstomat, rödlök, toppad med ruccolasallad och kärnfyllda oliver bredvid.

Vad får dig att välja köpställe?

Tack för du delar

Kommenterna

Skriv kommentar
Fyll i namn