Hightech-kärror med kabelladdning eller petroliumvagnar med slangpåfyllning.
Diesel, bensin, el, fordonsgas. Det finns en mängd olika drivmedel inom trafiken som diskuteras hej vilt om vad som är det rätta. Likaså är det inom energimarknaden med vindkraft, solenergi, kärnkraft etc...
[singlepic id=736 w= h= float=none]
Oavsett så är debatterna runt om i medierna i full gång där det diskuteras om det ena källan eller det andra är det ända rätta och att vissa andra källor helst ska försvinna och förbjudas helt från marknaden.
Fast personligen tror jag det här med multifunktionella samhällsstrukturer kanske skulle vara bra att tänka till ett varv extra på innan man fasar ut något helt.
Det börjar ju visa sig att exempelvis vindkraft och batterimarknaderna ser ut att stöta på en hel del patrull.
Att då bara fortsätta ha i tanken att vindkraft är nyckel och lösningen på klimatfrågan så kan det bli rejält kallt framöver. Framförallt de mörka långa vintermånaderna.
[singlepic id=993 w= h= float=none]
Kabel eller slangbränsle
Detsamma gäller fordonsindustrin som senaste tiden verkar sikta på att svensk fordonspark bara ska bestå av elbilar. Jag gillar visserligen avgasfria elbilar visst.
Men! Man kan ju fundera på ifall hela landet kommer kunna ha en infrastruktur som endast ska bestå av hightech-kärror med kabelladdning.
Därför tror jag det är viktigare att kolla vad som passar platsen, orten, staden vilket som är mest gångbart utan att utesluta något annat.
Laddstolpar här och där, en och annan bensinmack på plats med jämna mellanrum kan nog vara bra att hålla i drift.
[singlepic id=997 w= h= float=none]
Miljöbilar och samåkning
I tät storstadstrafik är det väl kanske bra ifall det är fler elbilar än fordon som lämnar avgaser efter sig. Men att utesluta bensin och diesel kan säkert bli ett ödesdigert misstag.
Dessutom att göra det nu när fordon i dagsläget har långt lägre bränsleförbrukning mot förr då en vanlig standard personbil kunde sluka upp till en liter bränsle och lite till per mil.
I storstäderna kan vi dessutom säkert bli mycket bättre på att samåka för att sänka trafikintensiteten och arbeta för att få minska bilköer.
[singlepic id=646 w= h= float=none]
En gammal story som stärker vikten av plats och områdesanalyser idag
Ett exempel på att det är viktigt att göra plats och områdesanalyser istället än att bara gå på något som sägs vara det enda bästa för alla och överallt.
Bergvärme är säkert ett bra alternativ då det borras på rätt ställen. Det som kan bli extra stökigt med det är när man inte kollar ordentligt var man sätter borrklingan och börjar ta sig ned.
Det fick ett borrföretag erfara då de i december 2009 enligt SVT-nyheter berättade om ett borrföretag som borrade rakt ned i tunnelbanan på Södermalm och träffade taket på ett t-banetåg. SVT artikeln uppdaterades även år 2012
[singlepic id=722 w= h= float=none]
Bergvärme var nog inget bra alternativ där. Men på platser med solid grund och berg är det säkert bra.
Därför är jag absolut övertygad om att det viktigaste är att tänka till på plats och områdesanalyser när det gäller drivmedel, uppvärmning och elproduktion till mindre hushåll upp till stora industrier.
[singlepic id=729 w= h= float=none]
Det är bra att ha varianter på drivmedel, uppvärmningssystem. Men även vid elproduktion är det säkert bra att ha olika källor med energi och använda sol, vind, vatten, mark, skog och kärnkraft.
[singlepic id=733 w= h= float=none]
Genom att anamma samtliga energikällor står vi inte handfallna när vindkraftverken står stilla, solen lyser med sin frånvaro, batterilager står i lågor, längre elavbrott i kraftnäten, då är ved, värmepellets och bensindrivna elverk än mer outstanding.
[singlepic id=778 w= h= float=none]