Det finns många olika uppdrag hundar kan ha. Förutom exempelvis tjänstehundar inom samhällsnyttan är reklam och filmbranschen en annan bransch som vovvar kan ha spännande roller.
Ibland räcker det till och med att en reklamkampanj bara anspelar på hundämnet och reklamen kan bli rätt bra. Som den reklam jag idag mötte med försäkringsbolaget IF har på busskurer.
Med bara två bilder och fyra ord fördelade på två korta meningar tycker jag budskapet når fram riktigt bra.
Även om jag inte helt håller med om budskapet om att "Varning och bilden på hund med följande text Hjälper lite" så är budskapet stilren och väldigt bra utformad
Sen anledningen till att jag inte riktigt håller med budskapet är för att hundar är effektiva vid bevakningsuppdrag eller bara hålla koll rent allmänt.
Därför kan det vara värt att poängtera att hundägare som tar tidiga morgonpromenader och sena kvällssvängar bidrar med sina ögon, öron och hundarnas alla fantastiska egenskaper.
För ett gäng år sedan hade jag förmånen att ta hand om schäfern Nicke i flera veckor. Han var en riktigt cool och snäll hund som var väldigt alert att hålla koll på det mesta.
Tips på svar till någon tjurig villaägare som gormar att det här är ingen gata att rasta hunden
Villaföreningar och andra boendeformer får stora fördelar genom att hundägare är på promenader genom grannskapet dygnets alla timmar, väderlekar och olika årstider.
En svarsreplik till eventuellt någon tjurig villaägare som svär över att hundfolk tassar förbi i otid kan exempelvis vara:
-Jag ber så hemskt mycket om ursäkt ifall vi störde dig, men jag ska absolut tänka på att inte störa dig igen eller polisen ifall jag ser någon bryta sig in i ditt hus eller bil 😉
Så tvärtemot det här med varning för hunden hjälper lite tror jag att även den minsta lilla vovve som får en promenad genom områden där många människor kanske är på jobb eller är på semester och gatorna ligger nästintill öde.
Då är en hundägare och dennes hund på promenad guld värt.