Fakenews, AI, Social media och var går gränsen mellan journalistik och PR
Stora PR-dagen 2024 är tredje året det arrangeras. Till årets event på Moderna Museet i Stockholm kom 217 personer. Temat för i år var "Sanning, lögn och konsekvens"
På scen hölls föreläsningar och paneldebatter med många intressanta personer inom PR branschen och från media.
Dagen öppnade med Johan Farkas, Köpenhamns Universitet som föreläste om Fake News och hur det kan skada demokratin.
Fiona Goldsworthy, global chef för Brands2Life. Hon berättade bland annat att det i England är färre än hälften (44 %) som litar på BBC´s nyheter.
Och hur blir det då nyhetsredaktioner använder AI i nyhetsrapportering och då PR-byråer ska nå ut med varumärken i den digitala världen. Alicia Price Andersson, journalist Resumé
Hon berättade bland annat om siffror som visar att 41 procent av de som arbetar inom PR och kommunikation överväger lämna branschen.
På plats på scen var även Lousie Barnekow, VD för Mynewsdesk. I hennes framförande berättade hon om hur Mynewsdesk använder AI i sitt arbete med att skapa pressmeddelanden.
Viktigt med AI användning tillkommer förstås stort ansvar på de som använder AI-verktygen.
Men vad händer då när nyhetsredaktioner och PR-byråer ersätter människor med AI och vem har ansvaret för innehållet. Paneldebatt "Överlever PR-branschen AI, Sociala medier och ungas välmående."
Hur ser det sen ut och hur kommer det se ut i medierapportering. Paneldebatt "Mediernas makt - är du en nyttig idiot"
Deltagare
På Moderna Museets scen med Stora PR-dagen 2024 deltog:
- Johan Farkas - Köpenhamns Universitet
- Fiona Goldsworthy - Brands2Life
- Amanda Frid - More PR
- Torbjörn Sjöström - VD Novus
- Nina Odermalm Schei - Kommunikationschef Ekobrottsmyndigheten (och tidigare med samma befattning hos SÄPO)
- Alicia Price Andersson - Resumé
- Alexander Morad - Bright Mind Agency
- Jonas Pertoft - Svensk PR/Södra tornet
- Cecilia Torelm Tornberg - MarLaw
- Veronica Ljungqvist - Student Bergs School of Communication
- Lousie Barnekow - VD Mynewsdask
- Åsa Junkka - NTM
- Ellen Spångberg - The Winery Hotel
- Jörgen Holmlund - Försvarshögskolan
- Daniel Lagerqvist - Fuze PR
Publik: 217 personer
Tid och plats
- Datum: 1 februari 2024
- Plats: Moderna Museet
- Scentid 12:40-17:30
Arrangör Stora PR-dagen 2024
- Svensk PR
- Moderator: Kristoffer Steneberg