Fakenews, AI, Social media och var går gränsen mellan journalistik och PR Stora PR-dagen 2024 är tredje året det arrangeras. Till årets event på
Stor publik strax innan start.
Hundägare finns inom alla samhällsgrupper och branscher. Anonym snabbfråga

Är du hundägare?

Så här ser svaren ut just nu

Laddar ... Laddar ...

Fakenews, AI, Social media och var går gränsen mellan journalistik och PR

Stora PR-dagen 2024 är tredje året det arrangeras. Till årets event på Moderna Museet i Stockholm kom 217 personer. Temat för i år var "Sanning, lögn och konsekvens"

Johan Farkas - Föreläsning
Post-Thruth, Fake News and Democracy.

På scen hölls föreläsningar och paneldebatter med många intressanta personer inom PR branschen och från media.

Till Internetfoto YoutubeInternetfoto YouTube

Dagen öppnade med Johan Farkas, Köpenhamns Universitet som föreläste om Fake News och hur det kan skada demokratin.

Fiona Goldsworthy föreläsning.
Om att lita på media och influensers.

Fiona Goldsworthy, global chef för Brands2Life. Hon berättade bland annat att det i England är färre än hälften (44 %) som litar på BBC´s nyheter.

Alicia Price Andersson föreläser.
AI inom PR-branschen.

Och hur blir det då nyhetsredaktioner använder AI i nyhetsrapportering och då PR-byråer ska nå ut med varumärken i den digitala världen. Alicia Price Andersson, journalist Resumé

Hon berättade bland annat om siffror som visar att 41 procent av de som arbetar inom PR och kommunikation överväger lämna branschen.

Louise Barnekow, VD Mynewsdesk föreläser.
Louise Barnekow, VD Mynewsdesk.

På plats på scen var även Lousie Barnekow, VD för Mynewsdesk. I hennes framförande berättade hon om hur Mynewsdesk använder AI i sitt arbete med att skapa pressmeddelanden.

PR och Ansvar
PR och ansvar

Viktigt med AI användning tillkommer förstås stort ansvar på de som använder AI-verktygen.

Paneldebatt överlever PR-branschen
Paneldebatt Överlever PR-branschen.

Men vad händer då när nyhetsredaktioner och PR-byråer ersätter människor med AI och vem har ansvaret för innehållet. Paneldebatt "Överlever PR-branschen AI, Sociala medier och ungas välmående."

Paneldebatt mediernas makt.
Källkritik viktigt.

Hur ser det sen ut och hur kommer det se ut i medierapportering. Paneldebatt "Mediernas makt - är du en nyttig idiot"

Deltagare

På Moderna Museets scen med Stora PR-dagen 2024 deltog:

  • Johan Farkas - Köpenhamns Universitet
  • Fiona Goldsworthy - Brands2Life
  • Amanda Frid - More PR
  • Torbjörn Sjöström - VD Novus
  • Nina Odermalm Schei - Kommunikationschef Ekobrottsmyndigheten (och tidigare med samma befattning hos SÄPO)
  • Alicia Price Andersson - Resumé
  • Alexander Morad - Bright Mind Agency
  • Jonas Pertoft - Svensk PR/Södra tornet
  • Cecilia Torelm Tornberg - MarLaw
  • Veronica Ljungqvist - Student Bergs School of Communication
  • Lousie Barnekow - VD Mynewsdask
  • Åsa Junkka - NTM
  • Ellen Spångberg - The Winery Hotel
  • Jörgen Holmlund - Försvarshögskolan
  • Daniel Lagerqvist - Fuze PR

Publik: 217 personer

Tid och plats

  • Datum: 1 februari 2024
  • Plats: Moderna Museet
  • Scentid 12:40-17:30

Arrangör Stora PR-dagen 2024

  • Svensk PR
  • Moderator: Kristoffer Steneberg
Meddela de i ditt nätverk som kan vara intresserad av det här inlägget.
Prenumerera påDet finns alltid något att fira eller uppmärksamma. Varje söndag skickas nyhetsbrev med efterkommande veckas temadagar, namnsdagar och nationaldagar.