Tidningar och magasin
Tidningar och magasin

Pappersmediet verkar leva vidare med prasslande blädderformat. Det fortsätter attrahera många läsare med nyheter, kunskap och inspiration.

Tidningar, magasin och böcker för nyhetsförmedling, nytto och nöjesläsning har extremt stor konkurrens från den digitala världen. Men det verkar ändå som människor vill ha kvar möjligheterna att kunna bläddra i det fysiska pappersformatet.

Press Stop tidningsaffär
Press Stop

Print vs Digital

Orsakerna som ”nästan” dödat Gutenbergs tryckkonst som under lång tid varit verktyg för att sprida budskap i olika syften har varit många. Miljö, snabbhet och tillgänglighet ligger säkert högst på listan till att digitala formen lett till den så kallade tidningsdöden.

Trots anledningarna måste det väl ändå finnas vägar att kombinera lokal, regional, internationell press och litteratur genom pappersformat och digitala uppdateringar.

New York Times i tidningsställ
The New York Times

Båda plattformarna behövs. Dels för en snabb global nyhetsförmedling digitalt, men också för avkopplad läsning i tidningar, magasin och böcker utan att alltid behöva tänka på batteritider och Internetuppkopplingar.

Innehåll

På något magiskt sätt överlever ändå printade medierna gång på gång. Mängder av magasin och tidningar med specialinriktat innehåll föds och skapar kundunderlag. Läsare söker kunskap inspiration och vill ta del av nyheter även pappersmässigt.

Intredningsmagasin
Populära magasin

Från första sidan till det sista bladet är så klart innehållet viktigast. Därför väcks även mina funderingar om det kan vara för mycket annonser som kommer in och stör.

Är det för mycket annonser i magasinet som ger mer känslan av att vara en annonsblaska får det mig att välja annan tidning. Det är tyvärr rätt vanligt att jag tycker fördelningen mellan redaktionellt material och annonser brukar ligga någonstans runt 50/50

Läser du papperstidningar regelbundet?

Visa resultat

Laddar ... Laddar ...

Redaktionellt / Annons

För egen del gillar jag den berömda 80/20 regeln. Den skulle vara fiffig att använda då en tidning sätts. 80 % redaktionellt material och 20 % relevant köpinformation istället för det som idag ser ut att idag vara på väg att bli tvärtom.

Intressanta notiser, artiklar, reportage, krönikor och en väl avvägd dos med köpinformation inom mina intresseområden får mig däremot att välja prenumeration eller göra köp av ett lösnummer.

Printad fotokunskap
Printad fotokunskap

Fysisk och Digital bokhandel

Adlibris Kungsgatan
Från webshop till känn och klämbutik.

Intressant är också att se företag som först startade som webbaserad bokhandel men som gick vidare till att öppna fysisk butik. Adlibris på Kungsgatan 15 ger möjlighet att känna pappersdoften, spana in boktitlar, bläddra i böcker och ta del av bra erbjudanden som finns butiken. Sen finns även pyssel och sällskapsspel att köpa.

Adlibris trappa i butik
En doft av kunskap

Skapa rätt miljöer och upplevelser i fysiska verksamhet står emot vilken konkurrens som helst. Nu när amerikanska Amazon är på väg in på den svenska marknaden måste företagen här börja inse att det är på tiden att satsa på mer spännande PR.

Det är därför dags att inse att det handlar om så mycket mer än att bara pytsa ut mängder med annonsreklam i TV, radio och press.

Exempelvis är nog tidningar, magasin och böcker den mest lämpade produkten över en fika. Både tidningsaffären Press Stop på Götgatan 31, Södermalm och bokhandeln Adlibris på Kungsgatan 15 i Stockholms city har café i anslutning till sin butik.

Tidningsdöden?

Nationell och internationell press.
Nationell och internationell press.

Nationell och internationell pappersmedia är inte död, tvärtom tycker jag den lever i allra högsta grad. Så hoppas jag också det förblir i framtiden, även fast Internetfoto har den digitala plattformen som främsta bas för närvarande.

/ Patric, Internetfoto

Bussigt att du delar, tack

Vad tycker du?

Skriv kommentar
Fyll i namn