Upplevelser på Stockholmsmässan
Uppvisning Flyboard © Foto Patric Lindén / Internetfoto

Wow! Vilken mässvecka med Allt för sjön, fotomässa och Exploreutställning. När jag gick runt tyckte jag att väldigt många företag hade skapat kanonbra mässupplägg där de tänkt upplevelser.

Upplevelser där en personlig favorit på mässan Allt för sjön var Water Park. Där hade de massor av prova på aktiviteter och uppvisningar för alla åldrar.

Black Cats boardyoga
Lugn och harmonisk Black Cats boardyoga. © Foto Patric Lindén / Internetfoto

I bassängen bjöds det också på Wakeboard, elektrosurf, flyboarduppvisning, köra radiostyrda segelbåtar med mera.

I Exploreutställningen kunde du även prova på dykning med tuber, dykinstruktörer på plats.

Prova på dykning
Prova på dykning i Exploreutställningen © Foto Patric Lindén / Internetfoto

Avslutningsvis gällande Stockholmsmässan för den här gången så ger Internetfoto ett högt betyg för mässan Allt för sjön (3-11 mars) där även fotomässan och Exploreutställning (9-11 mars) ingick i biljettpriset.

Stockholmsmässan
Entré Stockholmsmässan i Älvsjö © Foto Patric Lindén / Internetfoto

Upplevelser

Det här leder in mig på att upplevelser måste vara det självklara tricket för alla verksamheter nu för tiden. Här har många företag exempelvis inom handeln en hel del att hämta. H&M verkar vara på gång med något de kallar ”It´s Pleat”  Ett kaféprojekt i butikerna för att förhöja hela butiksupplevelsen.

Men jag vet inte riktigt om det bara räcker med att trycka in ett café i butiken där man ska dricka kaffe för att skapa ett lugn som ska ge Wow-faktorkänsla. Det finns redan jättemånga fina kaféer man kan pausa och koppla av i.

Källa: H&M kafésatsning

Utöver foto är det så himla skoj att sitta ned och klura på frågor och idéer i kring kundnytta och upplevelser som kan vara bra att lyfta in i modern företagsutveckling.

Exempel, Fashion med wowkänsla hos H&M

För att skapa ett eget tankeexpriment satte jag mig in mentalt och på skoj i vad jag skulle göra om jag hade i uppgift att hitta wowkänsla hos H&M. Hittade fem punkter som säkert drar folk, här kommer de tre främsta tipsen byggd på ledord Fashion

  • Catwalk i skyltfönster eller/och kontinuerlig modeshow i butikerna.
  • Fotovägg för att kunderna kan fota sjysta bilder och lägga upp på sin social media med de kläder de provar. Självklart finns fotografer att ta in också 😉 bara höra av sig.
  • Hyr in DJ som spelar bra musik.

För att lägga in ett par punkter om kundnyttan för att öka kundfrekvensen hos H&M skulle två tips kunna vara:

  • Personliga stylingtips, kläder
  • Make up kurser

Vad tycker du, låter de här 5 tipsen som rimliga förslag som skulle göra dig mer nyfiken på H&M? Kommentera gärna.

Tack för du delar

Kommentera

Skriv kommentar
Fyll i namn