En dag för telefonförsäljare, marknadsundersökare, bokare och andra inom yrken som arbetar med stora antal uppringningar varje dag.
Dialersystemets dag uppmärksammas alltid den 26 mars. De som kanske främst nyttjar sådana system är samtalsskapare inom telefonförsäljning, bokning, marknadsundersökning och andra yrkesgrupper som har telefonen för utsamtal som främsta verktyg.
Systemet är en teknisk lösning mellan uppringarens telefon och en databas. Genom kopplingen kan uppringaren skapa snabbare kontakt med personer verksamheten vill nå fram till.
Beroende på databas som används finns ofta många fler lagrade uppgifter än bara kontaktuppgifter. Uppringaren har säkert även möjlighet till omfattad kundkort som visas på dataskärmen för att presentera sitt budskap bättre.
Sen kan man som samtalsmottagare alltid ha synpunkter på det här med att få sina uppgifter sparade och lagrade. Det kanske inte alltid är så trevliga och ”justa” arbetssätt som används då person, företag eller andra uppgifter inhämtas och lagras i databaser.
Det är väl kanske därför en av anledningarna till att GDPR kommit till. Verksamheter får inte får spara information utan samtycke eller sprida vidare uppgifter om en person de haft någon relation med.
Det kan röra sig om kunduppgifter från köp i webbutik, epost, enkätundersökningar, kommentarer på webbplatser och personspaning på olika sociala mediekanaler etc...