
Teknikmässan pågick 18 och 19:e april i Kistamässan. Där visades trender och framtid i digitala handeln. Exponering och logistiklösningar blir allt viktigare för verksamheter som vill kunna tillgodose morgondagens kunder som växer upp och har starka digitala krav.
På scenerna hölls intressanta seminarier
Thomas Erikson

Från E-commerce + Shop Tech tre scener bjöds det på föreläsningar av personer som beteendevetare och författare Thomas Erikson som skrivit succéboken ”Omgiven av idioter”
Thomas berättade bland annat om introverta/extroverta personer där det kan gå väldigt tokigt när extroverta företagsledare beslutar om öppna kontorslandskap och sedan fyller dem med personal som många gånger kan ha den motsatta egenskapen som passar i ett öppet kontorslandskap.
Isabella Löwengrip

Entreprenören Isabella Löwengrip berättade om sin resa från att ha varit mobbad och hoppat av gymnasiet hemma i Jakobsberg till att bli framgångsrik entreprenör med huvudkontor på Stureplan. Hårt arbete och tuffa motgångar var hennes vardag. Det ledde till att hon vid 18 års ålder hamnade i utbrändhet och när hon var 21 år led hon av magsår.
Bakgrunden var att hon ville visa och få revansch för de tidiga ungdomsåren istället som idag då hon tänker egen passion för det hon gör, verklig vilja att göra det hon brinner för och att samarbeta med andra istället för att ensam försöka bevisa något.
Det visade sig vara ett bra framgångsrecept som ledde henne till bland annat bli utsedd till näringslivets mäktigaste kvinna 2018 av Veckans Affärer
Linda Hörnfeldt

Till seminariescen kom även Influencer Linda Hörnfeldt som var tidig med att blogga hon också. Linda berättade om fördelar företag får då de samarbetar med inspiratörer och att det är dags att se Influencers som ett yrke där rättvis ekonomisk ersättning ska finnas.
Det är inte okej att som företagare tro att deras produkter räcker som betalning.
Samarbeten mellan drivna Influencers och företag skapar bra ekonomiska värden genom nätverksexponering. De får snabbt ut budskap i sina nätverk där följarna oftast har ett starkt förtroende för personen.
Genom att sätta en rimlig ersättningsnivå för varje gilla-tryck, kommentar eller delning på Influencens inlägg så ger det många gånger bättre effekt än traditionell digital marknadsföring.
Anders Nilsson

Seminariet med Live Hack var ett snabbt uppvaknande för många. Säkerhetsexperten Anders Nilsson visade hur enkelt och snabbt det gick att hitta närliggande Wifi-nätverk i smartphones och plocka fram information om den som har telefonen.
Helt ovetandes kan vem som som inte håller koll på sitt Wifi utsättas för hackintrång. För att minska risken bör du stänga av Wifi då du inte använder det. Rensa även bort gamla nätverk du tidigare använt från öppna nätverk.
BankID kapning, utsättas för Fake News eller få sina privata uppgifter spridda om var du befunnit dig är något som Anders visade vara väldigt enkelt för en hackers att få fram.
Rebecka Harding

Mässan höll hög klass från start till slut. Advokat Rebecka Harding från advokatfirman Delphi höll mässans sista föreläsning och som handlade ämnet GDPR.
Rebecka förklarade kort vad GDPR innebär, syftet med det och vad som är en personuppgift.
Här har många företag mycket att arbeta med och att hålla koll på vad GDPR verkligen betyder.
Brister arbetet i GDPR kan det bli en riktigt kostsam historia med avgifter på upp till 20 miljoner euro, eller fyra procent av verksamhetens globala omsättning.
E-commerce + Shop Tech utveckling av fysiska butiker

Seminarieprogrammet var väl fyllt. Det var även hallen med utställningsmontrar där företag presenterade sin produkter och tjänster. Här fanns en hel del företag som sysslade med digitala betallösningar av olika slag, kassasystem och Digital Signage systems för fysiska butiker med mera.

Den digitala e-handeln skapar nya aktörer som ritar om kartan för hur handeln ser ut i framtiden. Nya generationer växer upp i digital närvaro och blir morgondagens konsumenter som har helt andra köpbeteenden och som ställer andra krav än vad dagens kunder har.

Den verksamhet som inte är med i den digitala utvecklingen eller ser värdet av att samarbeta med Influencers, bloggare eller andra personer som når ut till stora nätverk. Dessa företag lär möta en väldigt brant uppförsbacke med stor risk att inte nå över krönet och klara sig.
Digital e-handel har dock en stor utmaning att reda ut

Oavsett om ett företag har världens bästa produkter, webbplats, smartaste och säkraste betalsystem så måste transporter och leveransen till kunden fungera. Schenker var det enda transport och leveransföretag som syntes vid den här mässan.
Det var lite förvånande att inte fler bolag som DHL, FeedEx, UPS och andra transportföretag som utför paketleveranser både till privatpersoner och företag inte passade på att knyta nya och fler företagskunder på E-commerce + Shop Tech mässan.

PostNords kommunikationschef Thomas Backteman var i alla fall på plats och höll föredrag från scen där han bland annat tog upp det stora problemet med Kinapaketen som slukar resurser och skapar minst sagt stora problem.
PostNord är också ute på rullande turné med att kommunicera med människor, men det hade säkert varit bra att möta sina företagskunder på E-commerce + Shop Tech också för att visa att även svenska företag är viktiga för PostNord.
Det blir hur som helst intressant att se hur PostNord löser situationen som de i dagsläget befinner sig i.
Internetfoto erbjuder
Bildservice för hundvänliga verksamheter. Anlita och beställ bilder med redaktionellt bildspråk för webb och utskrifter i era kanaler.
Fotouppdrag - Med resarch för att belysa era unika detaljer,