
Från direktör till "rallare" på plats i Stockholmsmässan för att belysa utveckling och underhåll för gods och persontrafik på svensk järnväg.
Över 150 utställare var på plats och fler än 3 000 förregistrerade besökare tände grönt ljus för första järnvägsmässan Train & Rail

Här samlades myndigheter och branschaktörer 25-27 april 2023 för att gemensamt sikta och nå mål för hållbara och säkra järnvägstransporter, både för person och godstransporter på järnväg på Sveriges stambanor.

Från myndigheter som Trafikverket kändes det kanske mer som att digitalisering och automatisering var det viktigaste. Medan många aktörer ser stora bekymmer med underhåll och linjesträckning som måste ordnas först.
Tyngre, längre och fler transporter måste kunna göras på det svenska järnvägsnätet.

Nedriven kontaktledning, signalfel är också ett par vanliga utrop tågtrafikanter brukar få höra när det är förseningar och tåg som står stilla. Sen är det också ofta trångt på stambanorna. Både gods och persontåg ska många gånger samsas på enkelspår.
Tyvärr sinkas trafikkapaciteten genom att det på en hel del sträckor saknar dubbelspår. Där blir tåg stående och måste invänta och släppa förbi mötande tåg. Sen tillkommer alla akuta reparationer som uppstår på banvallar, räls och ledningar.
Föreläsningar i Stockholmsmässans konferensanläggning

Det var ett välfyllt seminarieprogram där även säkerhetspolisen och försvarsmakten var på plats. De höll föreläsning om sina respektive områden som har geopolitik påverkan på järnvägen.
Säpo höll linje mot kontraspionage inom bland annat forskning, utveckling och näringsliv där Sverige har spetskompetens.
Försvarsmakten lyfte fram järnvägens viktiga funktioner för att upprätthålla det civila samhället med säker och fungerande järnvägsinfrastruktur i krig och kristider.
Premiären för Train & Rail järnvägsmässa hölls på Stockholmsmässan i Älvsjö
25-27 april 2023
