
Under 2023 startar Region Stockholm ett projekt med fossilfri kollektivtrafik på sjön.
SL har redan idag flera linjer med pendelbåtar i trafik. Men under 2023 startar ett projekt för att ställa om driften till en fossilfri och mer trafikeffektiv sjötrafik med mindre färjor på eldrift som på sikt även kommer kunna vara förarlösa.

Tanken är vad Internetfoto uppfattar det som presenterades på seminariet som hölls på Stockholmsmässan Persontrafik 2022 är att färjan i projektet kommer vara bärplansbåt i kolfiber med plats för cirka 30 passagerare.
Det är visserligen en kapacitetsminskning mot det antal passagerarantal som får plats på de färjor som flyter i trafik i dagsläget. Fast syftet med mindre båtar kan nog vara i rätt riktning.

Istället för färre turer där många gånger passagerarantalet säkerligen också är väldigt lågt mot vad färjans kapacitet klarar av att ta ombord. Då kan det vara värt att prova och se ifall smidigare, kvickare, modernare och eldrivna bärplansbåtar är miljömässigt bättre och ekonomiskt försvarbart med fler och tätare turlistor.
Anledningen med att de här modellerna även skall kunna vara förarlösa är att en operatör ska kunna manövrera fler än en bärplansbåt istället för att det behövs en styrman på plats i varje annan färja.
Det är i alla fall intressanta planer och blir spännande att se ifall tekniken fungerar i verkligheten vad det gäller säkerhet, drift och ifall det är kostnadsmässigt hållbart.
Visste du?

Sen kan man även tycka att det här med möjligheten att åka SL-pendlingsbåt kunde ha marknadsförts tidigare och mycket bättre. Intresset hade säkert visa sig vara mycket högre om fler visste om pendelbåtarna och där man som resenär dessutom får att ta med sig cykel på båtfärden.
Tyvärr är Linje 85 en rutt som i dagsläget indragen. Men förhoppningsvis blir det här med fler pendelbåtar en lösning som prövas igen och då marknadsförs bättre till allmänheten. Då lär det säkert visa sig att det här med pendelbåtar är något att satsa vidare på.
Priset för periodkort och enskilda biljettpriser är också rätt så höga. Fast när man tittar på vad man får för pengarna så kan man ta sig runt i länet rätt bra. Det gäller bara för SL att bli mer kommunikativa och faktiskt bli bättre på att marknadsföra sina tjänster och möjligheterna att resa i kollektivtrafiken.
Världsunik möjlighet, det gäller bara våga.

Vilka bra möjligheter det här skulle kunna vara för att placera Sveriges kollektivtrafik på världskartan. Hur många andra länder kan erbjuda färjelinje med anslutning till ett tunnelbanesystem med bara 10-20 meters avstånd från landgången.
Om djupet tillåter eller ifall en muddring kan göras skulle Stockholms kollektivtrafik kunna göra just detta. Tänk bara att lägga en pendelbåtsstation vid Mälarens och Riddarfjärdens slut intill kajen vid Gamla Stans T-banestation, världssensationen skulle vara är ett faktum.
Internetfoto erbjuder
Bildservice för hundvänliga verksamheter. Anlita och beställ bilder med redaktionellt bildspråk för webb och utskrifter i era kanaler.
Fotouppdrag - Med resarch för att belysa era unika detaljer,