
SEB bankens VD Annika Falkengren gästade idag Handelskammarlunchen där cirka 75-85st personer slagit sig ned vid lunchborden för att lyssna till SEB VD,n Annika Falkengren
Annika F berätta hur SEB banken ser på det rådande ekonomiska läget i världen, och hur SEB banken kan bli en mer personlig bank både till privatpersoner och till den stora delen av bankens kundgrupper som är små och medelstora företagare.
Falkengren sa också att på en femårsperiod har bankbesöken minskat med 25% och att SEB banken har för närvarande 160 st bankkontor i Sverige. För att få nya och behålla tidigare kunder har en satsning på bland annat en ny telefonbank gjorts med personal som svarar i luren på de flesta av dygnets alla timmar.
Dessutom satsas det på mångfald i personalen och därför kan den personliga kontakten i nuläget hantera upp till 23 språk. Även i utlandet har det satsats en del med exempelvis ett nytt SEB kontor i Hong Kong där 50 personer arbetar. Men även en annan stor marknad för SEB banken är de Baltiska länderna säger Annika.