H&M stänger butiker i Sverige
H&M i Sickla Galleria

Under 2019 stänger H&M fem analoga butiker i Sverige. Samtidigt planeras global expansion. Främst utanför EU och USA

H&M stänger butiker i Sverige varav en är Sicklabutiken. Entré Sickla galleria
Entré Sickla galleria

H&M stänger fem butiker i Sverige varav butiken i Sickla, Nacka är en. De andra butikerna ligger i Köping, Hyllinge (Skåne) samt butikerna i köpcentren Caroli och Entré som ligger i Malmö.

Då jag gillar ämnet affärsutveckling är H&M-nyheten något som intresserade mig att ta reda på mer hur en större koncern ser på utveckling.

En av flera frågor jag fick inom mig är om större affärskedjor endast ser avveckling/flytt som den främsta affärsoptimeringen istället för att hitta kreativa butikslösningar på lokal nivå.

Visst förstår jag att kedjor börjar se över sina bestånd med butiker och det är svårt att ha promenadavstånd till annan butik inom samma kedja. Det blir lite av inavelskonkurrens. Det vill säga att man börjar konkurrera med sina egna.

Inverterad U-kurva

En annan intressant faktor vid fysisk butiksetablering är att företag med snarlika produkter och tjänster kan vara bra att ha i närheten. Kunder som är ute efter något speciellt drar sig dit där de kan köpa det som är på inköpslistan och då är det bra med valmöjligheter.

Men när vänder den så kallade inverterade U-kurvan från positiv utveckling till att bromsa in, plana ut för ett kort ögonblick och sen dyka nedåt?

Inverterad U-kurva är ett diagram som jag tycker börjar likna en naturlag. Den visar sig i alla ämnen för allt har sin break even.

Logiken med Inverterade U-kurvan är att samma strategier som fungerar väl till en början också slutar fungera bortanför en viss punkt.

Pizza "Estate" Sveriges bästa pizza
Sveriges bästa pizza 2018

Exempel) Hur många pizzerior går det att ha i ett område. En kommer fungera superbra. Pizzabagaren lär får knåda pizzadegar oavbrutet hela dagen. Likaså om det tillkommer en eller ett par pizzerior.

Är man outstanding och vinner SM-Guld i Pizzabakning står man sig säkert i hård konkurrens. Men hur många pizzerior får det plats i området innan uppåtgående pil vänder och skapar U-kurvan?

I stort sett funkar det så länge cash kommer in från annat håll. Men även den kurvan kommer börja vika sig när vår planet är fylld av lika-lika grejer överallt dygnet runt.

Första tecknen är fallande priser där dessa blir så låga att det inte håller längre och jalusin måste rullas ned.

Analog eller digital handel

Sickal Köpcentrum parkering
Fylld parkering redan efter en timme.

Likt webbhandeln har analoga köpkraften många fina fördelar den också. Eftersom vi människor är sociala varelser gäller det därför skapa platser med trivsel, spänning, överraskningar etc... Ställen man möts face to face In-Real-Life.

Efter ha besökt H&M Sickla och kollat hur det ser ut i gallerian skulle jag nog testat lite andra saker än att lägga ned den här butiken.

Först, vilken sjyst galleria. Det var rent, snyggt, fräscht. Dessutom fullt på parkeringen en timme efter butikerna öppnat.

Affärsutveckling Wild & Crazy

H&M stänger butiker i Sverige varav en är Sicklabutiken. H&M skyltfönster i Sickla Galleria
Catwalk in businesswindow.

Om jag för en period hade fria händer för en butiksoptimering hos exempelvis H&M i Sickla skulle jag testa skapa kundupplevelser som är outstanding och fokuserar på kärnverksamheten kläder och kanske bli en tydligare konceptbutik i den egna koncernen.

Jag upplevde den här butiken som stor men fylld med alldeles för mycket kläder så det var trångt att ta sig fram. Ett viktigt skyltfönster var tom med en stor lysande *SALE* skylt.

Här skulle jag vilja vara lite Wild & Crazy och riva loss med en catwalk och visa klädkombinationer på coola modeller i olika åldrar och size. En perfekt kväll och helggrej skulle jag tippa.

Inne i butiken skulle jag se till att sätta upp en riktigt stor snygg Photowall i H&M style med info vilken butik den står i. Sen låta kunderna fota loss och visa på sina Sociala mediakanaler var och vilka kläder de provar. #hmSickla

Sedan skulle jag med jämna mellanrum bjuda in grannbutiker som kompletterar klädmodet.

En helg kanske Kicks skulle vilja vara med och bjuda på sminktips, en annan gång ett skoföretag som kommer med coola nyheter eller varför inte en optiker som får visa snygga glasögon och solbrillor nu så här i sommartider.

Några digitala nyheter hos H&M

H&M App i Iphone
H&M App, Social Media och QR Reader.

Detaljhandeln behöver verkligen göra något. För hur kul är butikskoncepten över lag egentligen.

Därför skulle affärsutveckling "Wild & Crazy passa perfekt hos H&M. Speciellt när man läser vilka digitala nyheter de kommer med i sin halvårsrapport.

I den står bland annat att många nya digitala tjänster håller på att utvärderas eller är under utveckling 2019

Scan & Buy. Där kommer du som kund i butik kunna scanna produktens QR kod och köpa den online.

Onlinereturer i butik. Har du köpt något på H&M online och det inte passade. Gör din retur i analog butik.

Det är även på gång att H&M-medlemmar ska få digitala butikskvitton i H&M-appen istället för att få papperskvitton i butiken.

Det var bara tre av nyheterna i H&M delårsrapport, fler finns.

Men jag måste även passa på skriva några rader om informationen som står i rapporten och som kanske kan ge svar på varför H&M stänger butiker i Sverige varav den ena är Sicklabutiken i Nacka.

Internetfotos tolkning av H&M analoga affärsoptimering

Då jag läser Hennes och Mauritz delårsrapport uppfattar jag informationen som att koncernen omstrukturerar för att optimera verksamhetens butiksinnehav till fler och större marknader.

För budgetåret 2019 satsar Hennes och Mauritz group på expansion utanför Sverige. I Bosnia-Herzegovina har H&M redan öppnat medan butiker i Vitryssland och Tunisien är i startgroparna.

Optimeringen innebär att 165 butiker kommer upphöra inom koncernen. Men runt om i världen startas 295 nya. 220 st blir H&M butiker medan 75 st blir COS, & Other Stories, Monki, Weekday, Arket och Afoundbutiker.

Summa kardemumma enligt min tolkning av H&M affärsoptimering blir det 130 nya analoga butiker där majoriteten kommer ligga utanför EU och USA. Asien är nog det främsta målet.

Här kan du ladda ned (PDF) H&M: 6-månaders rapport

Affärsutveckling och Marknadsföring

Den digitala handeln ett helt klart ett suveränt verktyg. Men att fysiska butiksdöden skulle vara ett faktum tror jag inte fullt ut på. Men fortsätter samma takt med tankar på att det bara är det digitala köpbeteendet som är gäller lär det bli en självuppfylld profetia.

Sen att bolag väljer att flytta och sprida ut sina verksamheter så det inte blir för många butiker från samma kedja koncentrerat på samma ort tror jag bara är sunt.

Inom media visar det sig att lokaljournalistiken är riktigt hett. Kanske detaljhandeln skulle hitta några guldkorn i den tanken och börja skapa något i butiken som kännetecknar området den ligger i.

Tidningar och Magasin

Nationell och internationell press.
Nationell och internationell press.

Tidigare har jag gjort ett besök i en affär som specialiserat sig på tidningar och magasin.

Där berättade man för mig att de hade otroligt många olika titlar men att kundunderlaget många gånger efterfrågade tidningar som inte fanns i deras sortiment.

Det var en toppstyrd kedja som hade sitt koncept med sina lösningar. Kanske det hade varit läge att stämma av bättre med de som arbetade i lokala butiken och börja ta in sortiment som skulle funka bättre just i det området.

Det finns så otroligt mycket man skulle kunna göra innan en butik tar ner skylten.

Skapa upplevelser utöver det vanliga. Bli roligare, trevligare och ha en intresserad personal som verkligen gillar sitt arbete och som har luft under sina armar istället för bakbundna händer.

Fler butiker som skulle kunna bli mer spännande

När jag går runt och ser hur butiker gapar tomt med folk kan jag bara inte hålla mig för att tänka vad man skulle kunna göra här. Till en kedja med herrkläder dök det genast upp några saker jag som kanske är lite crazy, men kul 🙂

Likaså brukar jag fundera hur jag hade gjort om jag arbetade med att sälja mobiltelefoner. Herre jisses vad det skulle vara skoj att testa försäljning med ett par saker vad det gäller fokus på en nalles stöt och vattenskydd.

Som avslutning flaggar jag även ut att vill du eller behöver ni en person som arbetar med affärsutveckling och marknadsföring så är jag tillgänglig på konsultbasis.

Kontakt

See ya / Patric 🙂

Dela artikeln.

Vad tycker du?

Skriv kommentar
Fyll i namn