
Genom att studera en karta aktiveras hjärnan mer än att programmera en GPS med gatuadress. Aktiv tanke är bättre än att automatiskt bli dirigerad till målet utan att behöva tänka.
Kartor ger en otroligt bra och bättre lokalkännedom än att använda GPS:er. Det kanske tar lite längre tid att bläddra i en kartbok i början. Men om man exempelvis kör taxi blir lokal-kännedomen bättre och bättre för varje dag. Med tiden kommer karta eller GPS inte behöva användas så mycket.

När man hittar vägarna lär man sig även vilka tider som en gata/väg är mest lämplig att köra. Nu för tiden är det otroligt mycket vägarbeten som hindrar. Då är bra lokalkännedom outstandig.
När kartboken mer och mer blir en mental karta får man även bra koll på alternativa vägar. GPS:er har inte en chans mot en hjärna med bra lokalkännedom.
Snabba beslut

Jag kommer ihåg en körning då jag för många år sedan körde Taxi. Med upptränad lokalkännedom blev alternativa vägar min räddare i nöden många gånger. Körningen handlar om ett par som hade bråttom till Arlanda och hoppade in i bilen vid taxistolpen Hornsgatan/Mariatorget.
Större vägar utan trafikljus brukar oftast vara ett bra val ifall trafikrapport på radion inte varnat för stillastående köer. Vid det här tillfället var valet givet att jag skulle ta mig till Centralbron och vidare norrut.
In och utfart nära Centralbron

Är du bekant med området vill jag att du tänker till några sekunder på hur du skulle köra Mariatorget - Arlanda. Själv tog jag en av mina då favorit (smit) vägar som man kommer ned på Söder Mälarstrand nära trafikkopplet upp på Centralbron.

Backen är enkelriktad nedåt. Men, det finns en alternativ väg strax bredvid och via den kan man också ta sig upp från Söder Mälarstrand och ta sig till Mariatorget.
Så det här är en gammal hederlig taxisväng som jag är fundersam till att en GPS skulle föreslå som alternativ.
Vägval som gav en upplevelse

Det som gör att jag kommer ihåg den här historien så väl är att kunderna efter färden var så himla nöjda och drixade sjyst och sa att det var rena upplevelsen att åka den här svängen.
Gatan som smitvägen handlar om är säkert en av Stockholms brantaste gator. När vi stod högst upp och skulle börja rulla ned frågade kvinnan i sällskapet om man verkligen får och kan köra här.
Absolut svarade jag och började berättade en story om den första kvinnan som tog körkort i Stockholm och som fick avlägga sitt körprov i den här backen. Å det måste jag säga, det var inte bussigt av inspektören. Gatan är ordentlig brant och med gatsten. Det måste också tilläggas att gatan är absolut ingen bra väg att ta på vintern eller om bromsarna inte är hundra %.
Det finns inte mycket att spela på ifall man tappar greppet. Då slutar det med en snabb krasch när backen tar slut.
Karta vs GPS
Av skäl som att kunna göra snabba vägval, hitta och ta alternativa vägar eller kanske lära sig historia om gator och torg så är i alla fall mitt val kartor. Sen ifall man kör taxi är ett annat alternativ att fråga kunden vilken väg som önskas åkas.
Laddar ...
GPS var ganska ovanligt då jag rattade taxi. Men skulle jag köra taxi idag tror jag för egen del att då jag får databeställning och ska köra fram och hämta kund skulle jag använda taxikarta. Ifall kunden vinkar och hoppar in på gatan där varken jag eller kunden hittar skulle jag knappa in på GPS:en.
Uppdrag som förarrekryterare med husbilen SWAT

2017 anlitades jag som rekryteringskoordinator hos Cabonline. I koncernen ingår både Taxi Kurir och Sverigetaxi. Mitt uppdrag var att med husbil i Stockholms län rekrytera förare till båda taxibolagen.
Då ingen tidigare jobbat med rekrytering inom Taxi på det här sättet var ju allt förstås nytt. Var, när och hur vi skulle göra var något som vi fick lista ut.
Taxikartan ger inspiration till platser att kolla in

Att använda taxikarta tyckte jag var väldigt bra att använda för att kika in och få inspiration för att hitta platser att åka ut och rekognosera på. Platser som verkade intressanta var min uppgift även att ansöka om polistillstånd till att få ställa upp husbilen och informera om taxiyrket.
Läs tidigare artikel: Husbilar är som Schweiziska Arméknivar